توجه به اقتصاد دریامحور در سواحل راهبردی مَکُران موجب افزایش تولید و اشتغال می‌شود

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توجه به اقتصاد دریامحور به ویژه توسعه فعالیت‌های شیلاتی، تجارت دریایی و گردشگری در سواحل راهبردی مَکُران موجب افزایش تولید و اشتغال می‌شود و می تواند چهره این استان را متحول کند.

  محمد کرمی  در جلسه شورای اداری چابهار اظهارکرد: همه باید تلاش کنند تا کارهای به زمین مانده به سرانجام برسند چون نظام اسلامی ایران مردمی است و در ابتدا باید طرح های نیمه تمام بزرگ و کوچک تکمیل شود.

وی بیان کرد: اگر اقتصاد، امنیت و خیلی از امورات نظام مردمی و مشارکت در آن وجود داشته باشد شاهد تحول خواهیم بود.

استاندار سیستان و بلوچستان بر تکمیل طرح فاضلاب شهر کنارک تاکید و خاطرنشان کرد: مردم مشکلات زیادی دارند که نیاز است هر چه سریعتر مرتفع شوند.

وی با بیان اینکه برای توسعه دامداری‌ها و افزایش تعداد مرغداری ها هیچ مانعی وجود ندارد و سرمایه‌گذاران می توانند به این موضوع ورود کنند افزود: تمام اراضی واگذار شده به مردم و یا ادارات باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند و نباید یک زمین به امید اینکه گران شود تحویل یک فرد شود و سالها هیچ کاری روی آن انجام نشود.

کرمی آموزش و پرورش برای ما خیلی مهم است بنابراین همه مردم و مسوولان در توسعه آموزش کمک کنند.

وی بر افزایش تولید و اشتغال تاکید و خاطرنشان کرد: همه باید مسوولیت خود را بخوبی انجام دهیم و رضایت مردم را کسب کنیم و از اجر دنیوی و اخروی برخوردار باشیم.

۴۰۰ واحدمسکونی از سال ۹۸ تاکنون بلاتکلیف است

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز با اشاره به اینکه ۲۸۸روستا در این شهرستان وجود دارد که ۳۲ روستا طرح هادی بصورت نیمه تمام اجرا شده و شاخص طرح هادی حدود ۱۱ درصد است، افزود: واگذاری زمین در حاشیه شهر و روستاها با مشکل جدی مواجه شده که نیاز است تسریع شود.

جواد سپاهی افزود: در روستای نوک آباد متاسفانه هزینه دریافت شده ولی طرح هادی اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی چابهار فقط تابلوی زیبا و بزرگی دارد و در محدوده منطقه آزادچابهار واقع شده اما کارخانه ای وجود ندارد گفت: ۵۸ روستای بخش مرکزی نیز با مشکل شدید آب مواجه هستند.

فرماندار چابهار گفت: برای کالای ملوانی در سواحل مَکُران مشکلات زیادی وجود دارد و متاسفانه این مورد خیلی طولانی شده و نیاز است این استان مثل سایر استان‌های ساحلی دیگر کشور لحاظ شود و نباید این استان صیادان و ملوانان آن نادیده گرفته شوند.

ساماندهی و لایروبی اسکله تیس معطل تاییدیه محیط زیست است

مدیرعامل منطقه آزادچابهار نیز اظهارکرد: مالکیت اراضی ۸۲ هزار هکتار مصوب سال ۱۳۹۸ منطقه آزاد با گذشت چهار سال با راه و شهرسازی مشکل دارد و با وجود پیگیری‌ها حل نشده است.

امیر مقدم افزود: نباید منطقه آزاد گیر محیط زیست و راه و شهرسازی باشد و کارها با مشکل مواجه شود که این امر به تخصیص بودجه تاثیر گذاشته است.

وی در خصوص تامین قیر رایگان با بنیادمسکن نیز گفت: منابعی برای خرید قیر رایگان نداریم بنابراین در این خصوص باید متولیان حوزه آسفالت راه‌ها کمک و مساعدت کنند.

مدیرعامل منطقه آزادچابهار با بیان اینکه ساماندهی و لایروبی اسکله تیس معطل تاییدیه محیط زیست است، افزود: سالها این کار عقب افتاده و هم اینک صیادان مشکلات زیادی دارند با وجود اینکه ۲ هزار میلیارد ریال موافقت هیات مدیره اخذ شده ولی بدلیل موانع ایجاد شده توسط محیط زیست نتوانستیم هزینه کنیم.

اجرای طرح هادی در ۱۹۰ روستای سیستان و بلوچستان

مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان نیز اظهارکرد: امسال تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲ میلیارد ریال به ۳۵ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

مصطفی بیک‌مداح افزود: ۸۰۰ واحد مسکونی در شهر کنارک در حال اجراست که برخی از آنها نیمه تمام هستند که با مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال دیگر تکمیل و بهره برداری می رسند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح هادی به ویژه آسفالت در ۱۹۰ روستای سیستان و بلوچستان انجام شده که این کار بزرگی هست گفت: هفت روستا در برنامه اجرای طرح هادی هستند و علاوه‌بر این واحدهای مسکونی ساخته شده در باهوکلات سالها فاقد برق بودند و امکان سکونت در ۹۸ واحدها فراهم خواهد شد.

مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ۱۴ کلونی تصرفی اراضی داریم که این اراضی از کمب تا احمدآباد و بلسر هستند

۳۵۰ روستای چابهار، دشتیاری و قصرقند بزودی به آب سالم و بهداشتی بهره مند می‌شوند

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز اظهارکرد: تصفیه خانه نهایی شهر کنارک نیازمند یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار هست ولی با این وجود برای طرح فاضلاب شهری راه‌های دیگری هم طی شده است.

علیرضا قاسمی افزود: ۳۵۰ روستای چابهار، دشتیاری و قصرقند بزودی به آب سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: بیشترین حجم کار طرح جهاد آبرسانی سیستان و بلوچستان در دشتیاری هست و شاخص آبرسانی تا ۲ سال قبل کمتر از ۱۰ درصد بوده و هم اکنون به ۶۷ درصد رسیده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: کمبود شدید اعتبارات داریم و اکثر تخصیص ها صفر بوده که امیدواریم با توجه به مشکلات بی آبی توجه ویژه‌ای برای تخصیص اعتبارات صورت گیرد.

وی ادامه داد: ۴۴۰ میلیارد ریال برای حوزه آبرسانی سیار در سیستان و بلوچستان بدهی داریم اما با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

قاسمی افزود: در مجموع در ۲ سال اخیر ۲۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده که انقلابی در حوزه آبرسانی است.

یک سوم روستاهای دشتیاری با تانکر آبرسانی می شوند

فرماندار دشتیاری نیز اظهارکرد: مشکلات این شهرستان بیشتر در حوزه آب است که باید عنوان کنم ۱۰ تانکر برای آبرسانی سیار در دشتیاری فعالیت می‌کنند اما همه آنها فرسوده و حتی لاستیک،قطعات یدکی و هزینه‌ای برای تعمیرات ندارند.

محمدعلی رافت افزود: مردم روستای گواتر در همجوار آب های بیکران اقیانوسی دریای عمان از آب بجا مانده از باران در یک گودال استفاده می کنند که این زیبنده نیست.

وی گفت: تمامی طرح های جهاد آبرسانی در دشتیاری به دلیل کمبود اعتبار تعطیل شده که امیدواریم هر چه سریعتر مشکلات رفع و ۱۰۰ درصد روستاها از آب آشامیدنی بهره‌مند شوند.

سهمیه آرد برای دریاروی صیادان چابهار نداریم

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز اظهارکرد: متاسفانه اراضی پرورش میگو در گواتر برای صدور سند با مشکل مواجه شدند و وزارت راه و شهرسازی می گوید که زمین هایی که سالها محل پرورش میگو بوده اند در حریم جاده قرار دارند و هم اینک مشکلات زیادی فعالان حوزه پرورش میگو مواجه هستند.

عطااله رئیسی افزود: یکی از مشکلات نبود سهمیه آرد برای دریاروی صیادان است که امیدواریم این مشکلات حل شود.

مدیر آموزش و پرورش چابهار نیز گفت: در شهرستان چابهار ۵۸ هزار دانش آموز داریم و ۷۰ درصد معلمان استخدام جدید ماده ۲۸ یا سرباز معلم و یا خرید خدمات و فقط ۳۰ درصد از دانشگاه فرهنگیان هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار