رئیس‌جمهور قزاقستان: طرحی برای برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی وجود ندارد

رئیس‌جمهور قزاقستان وجود طرح‌هایی برای برگزاری همه‌پرسی در مورد قانون اساسی در این کشور را رد کرد.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان شایعات در مورد برنامه ریزی برای برگزاری همه پرسی قانون اساسی و شرکت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۶ را رد کرد.

رئیس دولت در مصاحبه‌ای که در روزنامه اگمن قزاقستان منتشر شد، گفت: «این اطلاعات گمراه کننده است. به نظر من اصلاحات خودسرانه در قانون اساسی به ویژه در چنین موضوع مهمی دیگر امکان پذیر نیست. اصلاح قانون اساسی به منظور ایجاد تغییرات دلخواه در قانون اساسی، انجام نشده است.»

به گفته وی، متن مربوط به یک دوره ریاست جمهوری در قانون اساسی تغییر نکرده است. وی خاطرنشان کرد: این معیار به اندازه معیار‌های استقلال، وحدت، تمامیت ارضی و شکل اداره کشور ما تزلزل ناپذیر است.

به گزارش تاس، توکایف توضیح داد که او ایده یک دوره هفت ساله ریاست جمهوری را ۱۵ سال پیش در گفتگو‌های بسته بیان کرد.

وی گفت:، اما در آن زمان این پیشنهاد مورد حمایت قرار نگرفت و پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور، جوانب مثبت و منفی را سنجیدم و به این فکر کردم که چگونه ایده لغو اختیارات مطلق رئیس جمهور را عملی کنم. سپس ایده یک دوره هفت ساله را مطرح کردم. این ابتکار مورد حمایت عمومی مردم قرار گرفت».

در ۵ ژوئن ۲۰۲۲، یک همه پرسی در قزاقستان برای اصلاح قانون اساسی برگزار شد و بیش از ۷۷ درصد از شهروندان از آن حمایت کردند.

بر اساس این اصلاحات، اختیارات رئیس دولت کاهش یافت، نقش پارلمان و نهاد‌های نمایندگی محلی به میزان قابل توجهی تقویت شد، حوزه حقوق بشر به طور سیستماتیک تقویت شد، دادگاه قانون اساسی مجددا تأسیس شد و مجازات اعدام و مقررات آن به طور کامل لغو شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار