جروزالم پست: تهدید تونل‌های حزب الله پس از جنگ غزه دوباره نمایان شد

یک روزنامه عبری نوشت با آغاز جنگ غزه، نگرانی‌هایی در مورد سربرآوردن دوباره تونل‌های حزب الله وجود دارد.

یک روزنامه عبری نوشت که پنج سال پس از آغاز عملیات «سپر شمالی» اسرائیل برای نابودی تونل‌های فرامرزی حزب‌الله، نگرانی‌هایی در مورد سربرآوردن دوباره این تونل‌ها وجود دارد.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست با اشاره به اینکه «حزب‌الله تجربه گسترده‌ای در حفر تونل‌های زیرزمینی دارد»، نوشت: در جنگ غزه کشف شد که تونل‌های حماس بسیار بزرگ‌تر و گسترده‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.

این روزنامه ادامه داد: «هفته گذشته یک تونل غول پیکر حماس در نزدیکی گذرگاه ارز که به اندازه کافی عریض بود تا یک خودرو از قسمت‌هایی از آن عبور کند، کشف شد. این تونل ۱۵۰۰ ستون داشت و به نظر می‌رسید موارد این‌چنینی دیگری نیز وجود دارد. حال این سوال مطرح است که اگر تونل‌های حماس این گونه‌اند پس تونل‌های حزب الله لبنان اکنون چگونه‌اند؟»

وب سایت یدیعوت آحارونوت به نقل از اوری گوردین، فرمانده فرماندهی شمال ارتش اسرائیل، گفت که «اطلاعات در مورد تهدیداتی که تونل‌های حماس دارند مخفی نخواهد ماند.»

مرکز تحقیقات و آموزش ALMA که بر تهدیدات شمال (مرز اسرائیل و لبنان) تمرکز دارد، خاطرنشان کرد: «پس از افشای تونل استراتژیک حماس در غزه (۱۷ دسامبر)، مسیر زنجیره غذایی آن مشخص شد.»

به گزارش این مرکز، «پس از جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶، حزب الله پروژه‌ای را برای تشکیل شبکه‌ای از تونل‌های «منطقه‌ای» در لبنان، شبکه‌ای بسیار بزرگتر از تونل‌های حماس، ایجاد کرد.»

روزنامه جروزالم پست با اشاره به اینکه حماس از دانش بالای خود برای ساخت تونل‌ها استفاده کرده است، افزود: حزب‌الله تحولات غزه را رصد کرده است، همچنین در حال محاسبه اقدامات بعدی خود است و چندین حمله علیه اسرائیل انجام داده است. 

به نوشته این روزنامه جنوب لبنان مانند غزه نیست. این منطقه دارای انواع مختلف زمین از جمله تپه‌ها و دره‌های صخره‌ای است. علاوه بر این، در حالی که حماس تونل‌هایی را در زیر شهر‌ها ساخته است، حزب الله در روستا‌ها و شهر‌ها فعالیت می‌کند. حزب الله به طور کلی توسعه یافته‌تر از حماس است. اما حمله ۷ اکتبر توانایی‌های حماس را آشکار کرد و منجر به ایجاد سؤالات زیادی در مورد توانایی‌های حزب الله شد. با این حال، سؤالاتی در مورد نوع تونل‌هایی که حزب‌الله دارد و چگونه تهدید می‌کنند، باقی می‌ماند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار