افسر سابق ارتش آمریکا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ژنرال سلیمانی باور به لزوم مقاومت در منطقه را گسترش داد

یک دیپلمات سابق ارتش آمریکا معتقد است (شهید) ژنرال قاسم سلیمانی فرهنگ و باور به لزوم مقاومت را در منطقه گسترش داد که ثمره آن اکنون در غزه مشاهده می‌شود.

در سومین سالگرد ترور شهید قاسم سلیمانی به دست آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، عملیات طوفان الاقصی و مقاومت مردم فلسطین در مقابل جنایت های رژیم صهیونیستی و اعلام حمایت و حتی افزایش محبوبیت جنبش حماس در نوار غزه جلوه‌ای از تلاش های فرماندهان ارشد مقاومت در مسیر ساختن و گسترش فرهنگ مقاومت در برابر اشغالگران و زیاده خواهان است و اهتزاز پرچم فلسطین و اعلام حمایت از کودکان غزه در سراسر کشورهای غربی مشاهده می شود. 

رژیم صهیونیستی با حمایت های بی‌دریغ آمریکا طی هفتاد و هفت روز جنگ در غزه و نسل‌کشی های متعددی که مرتکب شده است به مرحله ای رسیده که رسانه های عبری اذعان به شکست در محقق کردن هدف خود یعنی «نابودی حماس» کردند و اکنون رژیم صهیونیستی با مقاومت یمن روبروست که در راه حمایت از آرمان فلسطین پا به میدان نبرد علیه صهیونیست ها گذاشته و ضرباتی به صهیونیست ها وارد کرده است که علاوه بر شکست اطلاعاتی و نظامی این رژیم، به گفته سازمان غیرانتفاعی «لاتت» در فلسطین اشغالی،  اگر وضعیت جنگی در اسرائیل به همین منوال ادامه یابد، حالت فوق‌العاده یا بغرنج اجتماعی و اقتصادی بروز خواهد کرد که بر اثر آن فقر بیشتر خواهد شد و در نهایت وضعیت به رکود منتهی می‌شود. 

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ادامه این روند می‌تواند اسرائیل را برای سال‌ها از پا بیاندازد و آن را با هزینه‌های هنگفتی مواجه کند. از این رو باشگاه خبرنگاران جوان به منظور بررسی بیشتر این موضوع مصاحبه‌ای ترتیب داده با اسکات بنت، افسر اطلاعاتی سابق ارتش آمریکا که مشروح آن در ذیل از نظرتان می‌گذرد.

- اسرائیل چه هزینه‌هایی را بابت حملاتش به غزه پرداخت می‌کند؟

اسکات بنت: هشدار یمن مبنی بر جلوگیری از عبور کشتی‌هایی که از دریای سرخ به سمت سرزمین‌های اشغالی فلسطین در حال حرکت هستند، هزینه اقتصادی جنگ را برای این رژیم افزایش داده است. ارتش یمن در هفته‌های اخیر موجی از حملات جراحی به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در بخش استراتژیک دریای سرخ انجام داده است که موجی از شوک به سراسر جهان وارد کرده و رژیم تل آویو را به لرزه در آورده است. این عملیات، شرکت‌های بزرگ کشتیرانی را مجبور کرده است که سفر‌های خود را در دریای سرخ متوقف کنند.

ایالات متحده که تحت تأثیر همبستگی فوق‌العاده یمن با مقاومت فلسطین قرار دارد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک ائتلاف دریایی متشکل از ده کشور برای بازدارندگی ارتش یمن تشکیل می‌دهد.

وزیر دفاع یمن، اما هشدار داد که دریای سرخ به قبرستان ائتلاف تحت رهبری آمریکا تبدیل شود. اکنون این اعلامیه اخیر باعث می‌شود که رژیم واقعاً احساس جنگ کند. تجمعات طرفدار فلسطین در سراسر جهان هزینه جنگ را برای اسرائیل افزایش می‌دهد و واشنگتن را وادار می‌کند تا در حمایت نامحدود خود از تل آویو تجدید نظر کند. این اقدامات محور مقاومت و همچنین اعتراضات فزاینده در سرزمین‌های اشغالی به ناتوانی رژیم در آزادی اسرا، به شدت به آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو ضربه زده است. در هفته‌های اخیر تظاهرات گسترده‌ای علیه رژیم در تل آویو برگزار شده است که خواستار آتش بس در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی در دست جنبش مقاومت حماس شده بودند.

- وضعیت جنگ را تا به امروز چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اسکات بنت: تهاجم مستمر رژیم اسرائیل به غزه، بیش از آنکه یک دارایی باشد، در قبال این رژیم مسئولیت دارد، زیرا دستاورد‌های آن در جنگ در مقایسه با هزینه‌ای که می‌پردازد ناچیز است. رژیم اسرائیل هزاران نیروی ذخیره را برای جنگ در غزه فراخوانده است در حالی که بیشتر فعالیت‌های صنعتی و تجاری در سرزمین‌های اشغالی متوقف شده است. برآورد‌ها نشان می‌دهد که اختلال در فعالیت‌های تجاری و صنعتی روزانه حداقل یک میلیارد دلار برای رژیم هزینه دارد و هزینه کل در حال حاضر به بیش از ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد.

این در حالی است که رژیم از ۷ اکتبر که حماس عملیات نظامی چندجانبه غافلگیرانه خود را آغاز کرد، متحمل ضربات اطلاعاتی، نظامی و سیاسی عظیمی شده است. برخی تخمین‌ها می‌گویند که تهاجم زمینی به غزه بیش از دو هزار سرباز اسرائیلی کشته، بیش از هفت هزار زخمی و حدود ۳۰۰ تانک منهدم شده است. ماشین جنگی اسرائیل تحمل چنین تلفاتی را ندارد. حماس و جهاد اسلامی فلسطین با علم به اینکه ارتش اسرائیل تجربه زیادی در جنگ شهری ندارد و دست بالا را در این نوار دارند، خود را برای شش ماه جنگ آماده کرده اند.

مردم غزه از مقاومت حمایت می‌کنند و مایلند بهای آن را بپردازند. جهاد اسلامی و حماس با استفاده از سلاح‌های ضد تانک و ضدنفر داخلی برای هدف قرار دادن نیرو‌های متجاوز در غزه، جنگ فرسایشی را علیه اسرائیل به راه انداخته‌اند. آن‌ها می‌دانند که اسرائیل از یک جنگ طولانی سود نمی‌برد. برخی از دولت‌های مسلمان وابسته به غرب هنوز اراده واقعی برای انجام کاری برای غزه از خود نشان نداده اند. این در حالی است که ایران از تمام ابزار دیپلماتیک در اختیار خود برای کمک به پایان دادن به نسل کشی اسرائیل علیه غزه استفاده کرده است؛ و در چنین شرایطی است که جای خالی سرداران و فرمانده‌های شجاعی، چون قاسم سلیمانی در چنین میدان‌های جنگی به شدت احساس می‌شود. 

-با توجه به اینکه در سومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی هستیم، به نظر شما آیا بعد از سه سال از این حادثه اسرائیل و حامیانش با حذف سردارانی مانند قاسم سلیمانی توانسته اند به اهداف خود در منطقه برسند؟

اسکات بنت: به نظر من فرهنگ مقاومت در منطقه مفهومی فرای وابسته به چند سردار و فرمانده است گرچه وجود افرادی مانند قاسم سلیمانی می‌توانست در تقویت نیرو‌های و اعتماد مقاومت نقش مهمی داشته باشد، ولی کار اصلی افرادی مانند ژنرال سلیمانی فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ مقاومت و باور به لزوم مقاومت در منطقه بود و آن قدر این کار به درستی انجام شد که حتی بعد از چند از حذف فیزیکی آن‌ها هنوز اسرائیل در تکاپوی رسیدن به طرح‌های خود برای این منطقه است.

 اسکات بنت افشاگر و افسر سابق جنگ روانی ارتش که سابقه همکاری با وزارت خارجه آمریکا را هم دارد. این تحلیلگر راشاتودی و پرس تی وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ایالتی سن‌خوزه، کارشناسی ارشد را از دانشگاه جرج میسون و دکتری را از دانشگاه کاتولیک آمریکا دریافت کرده است. از وی مقالات و تحلیل‌های زیادی در رسانه‌های به روز جهان منتشر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۳ دی ۱۴۰۲
؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
تهدید رژیم صهیونیستی در «نابودی حماس» چگونه تبدیل به «نابودی اسرائیل» شد؟
نتانیاهو و کابینه جنگ او به‌دنبال نابودی حماس بودند اما جنگ غزه می‌تواند نابودی اسرائیل را رقم بزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۳ دی ۱۴۰۲
حاج قاسم روحت شاد که دشمنا بهتر میدونند کی بودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
شهدای بخون تپیده وطن ارزششون همیشه برای وطن بشکل سرمایه ملی جاودانی و ابدیست !
برای هرحرکتی در داخل خارج و دنیا باید عقلانیت بخرج داد و منافع مردم و کشور را لحاظ نمود !
دنیای هوشمند امروز همچون گذشته نیست که بشود با زور شمشیر و با افکار سنتی و غیرکلاسیک در ان جولان داد !
صرف اتکا به یک ابرقدرت و دوتا کشور مفلوک نمیشه کار پیش برد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۳ دی ۱۴۰۲
سلام بر شهیدان ،مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۳ دی ۱۴۰۲
ژنرال ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۳ دی ۱۴۰۲
اسرائیل محکوم به نابودی و ویرانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۳ دی ۱۴۰۲
امثال وی خود سر هر کاری دوست داشتن میکردن بدون اینکه منافع ملت در نظر بگیرند برای دیگران برای فلسطین نه برای مردم خود که امروز شیر خشک گیرشون نمیاد مملکت دست یه مشت سپاهی افتاده که این حال و روز ماست
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۱۵:۵۹ ۰۳ دی ۱۴۰۲
خود تحقیر غربگدا چطوری؟؟؟ از اینکه میبینی از حاج قاسم عزیز در همه دنیا به بزرگی یاد می شود می سوزی؟؟؟ اگر قهرمان ملی ایران زمین، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نبود الان یک داعشی بالای سر زن و بچه تو بود که ان وقت یا تورا کشته بودند و یا به نوکری گرفته بودند، ایشان هیچ کاری را خودسر انجام ندادند و هر کاری که کردند دقیقا برای منافع ایران عزیز بود و تو هم اگر علم و اگاهی نسبت به چیزی نداری بهتر است نظر ندهی، برای خودت زشت است، اگر حاج قاسم عزیز و بزرگ، در دور دست ها با دشمنان ایران نمی جنگید الان باید در خود ایران با انها می جنگیدید که کلی خسارت برای ایران به بار می اورد و این یک استراتژی کاملا شناخته شده نظامی است و در همه دنیا از ان استفاده می کنند مانند امریکا و کشورهای اروپایی، چرا امریکا به اسرائیل و دیگر کشورهایی که فاصله زیادی از انها دارد کمک می کند و حتی در انجا پایگاههای زیادی ایجاد کرده است و در حالی که در کشور خود امریکا کلی بی خانمان و راههای و زیر ساختهای خراب زیادی وجود دارد، باز هم سالانه میلیاردها دلار در دیگر کشورها خرج میکند، در ضمن همین قدر هم که کشور پیش رفت کرده مدیون ارتش و سپاه و نیروهای مسلح شریف است، بسیاری از پل‌ها، راهها، نیروگاهها و ابادانی روستاها، مدیون همین گروهای جهادی و قرارگاه سازندگی خاتم انبیا سپاه است و هر چه عقب افتادگی در کشور است، به خاطر غربگدا های خودباخته ای مثل تو هستند که از همه امکانات این کشور استفاده می کنند و باز هم بیشترین نق را می زنند و کمترین تلاشی برای ابادانی این کشور انجام نمی دهند و همچنین حرف خودی نزن، که می گویی مردم ایران شیر خشک گیرشان نمی اید، بله مدتی به خاطر یک عده سود جو، کم شد ولی الان، به راحتی می توانی بخری و این مسئله، چندی پیش هم، در خود امریکا و برخی کشورهای اروپایی اتفاق افتاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۳ دی ۱۴۰۲
حرف حق و روشن تر از خورشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
اگه امثال اون نبود حالا تونمیتونستی بلبل زبونی کنی داعشیا سرتو بریده بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۳ دی ۱۴۰۲
چقدر ناشکر باشیم
اگه حاج قاسم نبود الان معلوم نبود که ما زنده بودیم یانه
فقط دوران داعش یک کمی جنایات اونارو ببینید
مگه اونا نقشه برا ایران نداشتنن؟
حاج قاسم یک نظامی بود و در حیطه مسیولیتش عالی کارکرد وخدا بهش عزت داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۳ دی ۱۴۰۲
مملکت دست امثال تو اگر دست سپاهیا الان اوضاع این نبود
Iran (Islamic Republic of)
مسترپلنوببین،گول نخور
۲۱:۱۸ ۰۳ دی ۱۴۰۲
اشتباه داری میزنی داداش!ایشون مسوول امنیت بود ک الان کاملا داریم احساسش میکنیم،برای شیر خشک برو سراغ اولیگارش خائن و البته مسوولش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۴ دی ۱۴۰۲
از اینکه میبینی از حاج قاسم عزیز در همه دنیا به بزرگی یاد می شود حرصت درآد؟؟؟ اگر قهرمان ملی ایران زمین، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نبود الان یک داعشی بالای سر زن و بچه تو بود که ان وقت یا تورا کشته بودند و یا به نوکری گرفته بودند، ایشان هیچ کاری را خودسر انجام ندادند و هر کاری که کردند دقیقا برای منافع ایران عزیز بود و تو هم اگر علم و اگاهی نسبت به چیزی نداری بهتر است نظر ندهی، برای خودت زشت است، اگر حاج قاسم عزیز و بزرگ، در دور دست ها با دشمنان ایران نمی جنگید الان باید در خود ایران با انها می جنگیدید که کلی خسارت برای ایران به بار می اورد و این یک استراتژی کاملا شناخته شده نظامی است و در همه دنیا از ان استفاده می کنند مانند امریکا و کشورهای اروپایی، چرا امریکا به اسرائیل و دیگر کشورهایی که فاصله زیادی از انها دارد کمک می کند و حتی در انجا پایگاههای زیادی ایجاد کرده است و در حالی که در کشور خود امریکا کلی بی خانمان و راههای و زیر ساختهای خراب زیادی وجود دارد، باز هم سالانه میلیاردها دلار در دیگر کشورها خرج میکند، در ضمن همین قدر هم که کشور پیش رفت کرده مدیون ارتش و سپاه و نیروهای مسلح شریف است، بسیاری از پل‌ها، راهها، نیروگاهها و ابادانی روستاها، مدیون همین گروهای جهادی و قرارگاه سازندگی خاتم انبیا سپاه است و هر چه عقب افتادگی در کشور است، به خاطر غربگدا های خودباخته ای هستند که از همه امکانات این کشور استفاده می کنند و باز هم بیشترین نق را می زنند و کمترین تلاشی برای ابادانی این کشور انجام نمی دهند و همچنین حرف خودی نزن، که می گویی مردم ایران شیر خشک گیرشان نمی اید، بله مدتی به خاطر یک عده سود جو، کم شد ولی الان، به راحتی می توانی بخری و این مسئله، چندی پیش هم، در خود امریکا و برخی کشورهای اروپایی اتفاق افتاد.
Iran (Islamic Republic of)
مسترپلنوببین،گول نخور
۱۳:۱۲ ۰۴ دی ۱۴۰۲
منم از این لحاظ قبول دارم
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۲:۵۲ ۰۳ دی ۱۴۰۲
ایکاش امپراطوری ساسانیان هم سپاهی چون سپاه پاسداران و سرداری چون سلیمانی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
اگه چنین بود محکوم به نابودی بود
همون جور که ما محکوم به نابودی هستیم باتصمیمات اشتباه و کور کورانه یه عده برای اسم در کردن و خود بزرگ کردن در جهان
با پول و منابع ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۳ دی ۱۴۰۲
جناب ناشناس !! همین امنیتی هم که داری و داری اینجا راحت مینوسیس و چرت میگی صدقه سری سردار وسردارها هست . پس گلم سردار دلها رو که دنیا قبول داره تو غرب گدای گوش به فرمان و کورکورانه هرچی میگن قبول میکنی و... اصلا عددی نیستی که بخوای حتی درمورد سردار دلها حرف بزنی چه برسه حرف نامربوط بزنی ! تورو باید بدن دست اسرائیل و آمریکا که کعبه آمالت هستن تا پوستتو بکنن توش کاه بریزن تا بفهمی سردار عمرشو صرف همین کشور و بازدارندگی و اتحاد مسلمانان و.. کرد و آخرم به نامردی زدنش . روحش شاد و یادش همیشه گرامی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۳ دی ۱۴۰۲
رحمت برسردار عزیزمون اگه نبود حالا ایدان دست داعشیا بود
آخرین اخبار