وزیر راه و شهرسازی:

قیمت مسکن کاهشی شده است / در تلاش برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن هستیم

بذرپاش گفت: آمار‌ها در ۶ ماه گذشته نشان دهنده تورم منفی در بخش ساختمان در کلانشهر‌ها است و بررسی‌ها حاکی از رشد تولید و کاهش قیمت در بخش مسکن است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های متعدد بندری، جاده‌ای و مسکن در استان گلستان در گفتگو با خبرنگاران گفت: پروژه‌های متعدد بندری، جاده‌ای و مسکن به تعداد مناسب در استان گلستان افتتاح و یا آغاز بکار کرد.

وی گفت: در حوزه بافت فرسوده در سراسر کشور ۱۷۷ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده آغاز شده است. روند کار بدین نحو بوده که متقاضیان در سامانه شرکت بازآفرینی شهری ثبت‌نام کرده‌اند، فرآیند ساخت نیز شروع شده است. از این تعداد واحد در حال ساخت در بافت فرسوده، ۵۴ هزار واحد به اتمام رسید و بهره‌برداری شد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در استان گلستان نیز تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ واحد ثبت‌نام کردند و وارد مرحله ساخت شدند، هم اینک ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده گرگان به اتمام رسید و تحویل شد.

بذرپاش افزود: با افتتاح‌های امروز تعداد واحد‌هایی روستایی که تاکنون در استان انجام شد به ۳ هزار و ۵۰۰ واحد رسید و این واحدها، تحویل مردم گلستان شده است. همچنین آماده‌سازی ۵ هزار قطعه زمین روستایی در استان نیز امروز آغاز شد که این تعداد زمین نیز پس از آماده‌سازی تحویل مردم می‌شود.

به گفته او، سهمیه زمین روستایی در استان ۱۰ هزار قطعه است.

بذرپاش گفت: عملیات اجرایی ۱۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در گلستان آغاز شد. در استان گلستان با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از اراضی، زمین‌های درجه یک و دو کشاورزی است در تامین زمین برای ساخت مسکن مشکلاتی وجود دارد که در تلاش هستیم تا در توافق با بخش خصوصی مشکلات را برطرف کنیم.

وی توضیح داد: احداث ۴ شهرک جدید در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شده تا احداث شود.

بذرپاش عملکرد بانک‌های استان را در پرداخت تسهیلات مسکن، متوسط ارزیابی کرد و بر تقویت عملکرد بانک‌ها تاکید کرد.

وی تصریح کرد: دولت در فراهم کردن شرایط برای تامین مسکن مردم، تسهیلگری می‌کند. در همین رابطه دولت تلاش کرده است تا با تامین زمین و سیاستگذاری در پرداخت تسهیلات، شرایط را برای خانه دار کردن مردم تسهیل کند همچنین در تلاش هستیم تا نرخ سود بازپرداخت تسهیلات مسکن را که از ۲۳ به ۱۸ درصد رسانده ایم، باز هم کاهش بدهیم.

بذرپاش گفت: تامین مصالح استاندارد و با قیمت به صرفه از دیگر مواردی است که در دست پیگیری داریم و حذف رانت و سوداگری در اولویت است. با توجه به اینکه امسال سال رشد تولید و مهار تورم است تمامی امکانات باید در خدمت تحقق این مهم باشند.

وی توضیح داد: ارزش افزوده بخش ساختمان و مسکن در ۶ ماهه ابتدای امسال به گواه آمار بانک مرکزی ۳.۱ درصد رشد کرد و همچنین رشد سرمایه‌گذاری در این بخش نیز مناسب بود، این در حالی است که در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ رشد‌های بخش مسکن و ساختمان منفی ۱۳ و منفی ۱۵ ثبت شده بود.

وی تاکید کرد: تمامی تلاش‌ها برای مهار تورم در بخش مسکن است. آمار‌ها در ۶ ماه گذشته نشان دهنده تورم منفی در بخش ساختمان در کلانشهر‌ها است. بررسی‌ها و آمار حاکی از رشد تولید و کاهش قیمت در بخش مسکن است.

بذرپاش گفت: در انتظار هستیم تا قانون سازماندهی بازار اجاره و مسکن نیز هرچه سریعتر در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، تعیین تکلیف شود تا بتوانیم سقفی برای اجاره‌بها تعیین کنیم.

وی توضیح داد: هم‌اکنون برای بسیاری از بازار‌ها قیمت‌گذاری انجام می‌شود که در تلاش هستیم در بخش مسکن و اجاره‌بها نیز این اتفاق بیفتد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در چند ماه گذشته نظارت بر بازار املاک افزایش یافت، بخش عمده‌ای از مشاوران املاک را افرادی صدیق برشمرد.

وی از تداوم نظارت بر عملکرد بنگاه‌های مشاور املاک و پلت‌فرم‌های که خرید و فروش و اجاره را انجام می‌دهند تاکید کرد.

بذرپاش گفت: تمامی بخش‌ها از جمله شهرداری‌ها، نظام مهندسی ساختمان و سایر نهاد‌ها و دستگاه کمک کنند تا شاهد رونق تولید در بخش مسکن باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۰۳ دی ۱۴۰۲
مصالح اولیه مسکن مثل سیمان؛آهن آلات؛مس و..... اکثرا در کارخانه های دولتی و با افزایش قیمت توسط دولت خدمتگزار روبرو شده است!!! حالا چطور قیمت را آوردن پائین الله اعلم!!!!! دیگر نه ملت میتواند خانه بسازند نه دولت فاتحه؛ مستاجرها هم فکری برای خرید چادر بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۲ دی ۱۴۰۲
بابا همش از شهرستانها میگید یه خبر از پیشرفت پروژه نصیر شهر رباط کریم که در پایتخت است بگید که مروم خوشحال وامیدوار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۰۲ دی ۱۴۰۲
خانه ای ک پارسال ۶۰۰تومن بود ابتدای سال شد ۲میلیارد وحالا شده مثلا ۱۷۰۰.
خب این اسمش کاهش قیمته دیگه از دید آقایان !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۵ ۰۲ دی ۱۴۰۲
قیمت شما اومده پایین فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۰۲ دی ۱۴۰۲
بیخیال فکر نکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۲ دی ۱۴۰۲
آخه چرا دروغ میگی خونه اجاره بالاست پول پیش زیاده برای خرید بالاست چجوری رفته پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۱ دی ۱۴۰۲
همکاران شما نمی توانند قیمت مرغ را که امکان واردات آن در کنار تولید جهت مهار پرواز قیمت مرغ می باشد کنترل کنند حالا توبخش مسکن که امکان وارداتش نیست چگونه می توانید قیمتش را کنترل کنید. شاید در مقطعی با سیاست های چند روزه بتوانید ولی در واقع فنر قیمت مسکن را می فشارید ولی وای به روزی که این فنر رها شو د که مثل گذشته چند بار رها شده است آنوقت پی به این مدیریت غلطتان پی خواهید برد هر چند که این مدیریت غلط در دولت‌های قبل تکرار شده و بارها شاهد رها شدن قیمت مسکن شده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۱ دی ۱۴۰۲
چرا از ابزار مالیات استفاده نمیشه؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۲۱:۵۳ ۰۱ دی ۱۴۰۲
وقتی مسئول خودشو بیکار ببینه و شروع به چرت و پرت گفتن می کنه!!! اون وقت بیا و جمش کن!!!! قیمت ها هفته به هفته و حتی کمتر از آن گران می شوند و این مسئول همیشه معکوس منظره رو می بینه و گرانی را به ارزانی تعبیر می کنه!!! می خواهم بفهمم این در چه مکانی رفته و دیده ارزونه قیمت مسکنش؟!!! مریخ، عطارد، اورانوس، ونوس، مشتری، شاید هم قیمتهای خارج از منظورمه شمسی داره بحثش می کنند!!!
لعنة الله علی الکاذبین الذین عاثوا فی الارض فسادا!!! و انا لله و انا الیه راجعون و لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۱ دی ۱۴۰۲
فقط در صورت اینکه زمین و مسکن را از سرمایه خارج شود مسکن ارزان میشود ترا بخدا اینکار برای مردم بکنیدوبه داد جوانها برسیدکارا برای خدا بکنید خدا کمک میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۱ دی ۱۴۰۲
آقای وزیر محترم شهرداری ها اصلا به مشکلات زمین های سند دار. و دادن امکانات و زیر ساخت اقدام نمی کنند و عملا مانع نهضت مسکن هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۱ دی ۱۴۰۲
توروستاها خونه شده ۲ میلیارد جوانی که پول نداره دیگه خونه دارشدن با این گروهی محاله
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۵۴ ۰۱ دی ۱۴۰۲
درسته خودم ۶ سال پیش وام گرفتم با اوراق از بنک مسکن ۵۰ میلیون اول تا یکماه طول کشید دقیقا قبل وام حدود۱۵ میلیون از من هر دفعه بانک واوراق پول گرفتن وبعد از یک ماه گرفتم ۶ سال پیش چون بافت فرسوده بود ۱۷ درصد پس همون زمان دقیقا با این همه پول گرفتن ۲۳ درصد شده بود.
خوب الان مردم میگن ۲۳ درصد تازه باید آنقدر این یک ماهی بسته به وام باید پول بدن دقیقا به نظر من تا وام رو بگیرن ۵۰ درصد میشه دقیقا مردم درست میگن خیلی بانک مسکن در حق مردم ظلم میکنه به ظاهر ۲۳ درصده.
در تمام بانک‌ها همینه حتی ۴ درصد هم برامون بگیری بسته به وام انقدر باید خرج کنی تا وام بگیری بماند که انقدر آدم رو این اداره اون اداره میفرستن هم کاغذ بازی هم باید میلیون میلیون پول بدی اگه وام بالا باشه که دیگه وا ویلا هست آخرش هم یک ماه انقدر خسته می‌کنند آدم رو بانک‌ها بعد از تازه گرفتن وام باید یک ماه مریض بشی وبستنی بشی یا خونه یا منزل چون خودم در گرفتن همین وام‌ها پدرم رو د آوردن هر دفعه بستری شدم بعد از اتمام کار خدا آخر وعاقبت بچه ها ونوه نتیجه های ما رو به خیر بگذرونه.الهی امین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۱ دی ۱۴۰۲
سلام بر راستگویان ایران زمین خخخخخخ

وقتی سران مملکت حرف میزنن حس میکنم جایی که من زندگی مبکنم ایران نیست و اونا یه ایران دبگه زندگی میکنن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۱ دی ۱۴۰۲
خسته نباشی آقای وزیر . در ارومیه پنج سال است در شهرک ریمای رودکی که از تفکیکی های اداره املاک شهرداری ارومیه است و سند شش دانگ دارد زمین خریدم ولی شهرداری کارهای زیر ساختی را برای ساخت و ساز مسکن انجام نمی دهد بخدا ما مستاجریم و از رفت و آمد به شهرداری خسته شده ایم . خواهش می کنم رسیدگی فرمایید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۱ دی ۱۴۰۲
مردم توان اجاره کردن خونه رو هم ندارند بعد شازده می فرمایند قیمت مسکن کاهشی شده! فکر کنم تئوری جهان های موازی از ایران نشان گرفته مثل اینکه ما مردم و شما مسولین در دو جهان موازی از هم زندگی می کنیم که اینقدر همه چیز توی دنیاهامون متفاوت هست.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۰۰ ۰۱ دی ۱۴۰۲
چندساله خریدار نیست دوتا املاک سرکوچه ما جمع کردن بعد از۲۰ سال سابقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۲ دی ۱۴۰۲
بهتر که رفتن نباشن بهتره
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۷:۴۸ ۰۱ دی ۱۴۰۲
قیمت مسکن چنان کهکشانی است که حتی پزشکان و مهندسان در خرید مسکن ۱۰۰ متری درمانده اند!
البته اهالی چای دبش و همکارانشان !!! محدودیتی در خرید خانه های ویلایی چند صد متری و بلکه چند هزار متری ندارند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۱ دی ۱۴۰۲
اراجیف و پرت و پلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۱ دی ۱۴۰۲
یه کارگر میتونه یه خانه۵۰ متری بگیره ارزانی شده جمع کنید بساط احمق فرض کردن ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۱ دی ۱۴۰۲
باز هم دروغ و آمار اشتباه.
حالا کجاها کاهشی شده و چه کسی خبر رو به شما اقای وزیر رسانده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۱ دی ۱۴۰۲
دروغگو الان تو دهات مسکن بالای ۶ میلیارد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۱ دی ۱۴۰۲
میانگین قیمت متری هفتاد میلیون از نظر شما کاهشی است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۱ دی ۱۴۰۲
جناب وزیر، قیمت مسکن در روی کاغذ کاهش نمی یابد، بهتره یه بررسی میدانی بکنین بعد ادعای کاهشی بودن بکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۱ دی ۱۴۰۲
کاهشی نه بی سواد ، رکود کامل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۱ دی ۱۴۰۲
تو محله آقای وزیر قیمت مسکن کاهشی شده. بدو بدو آتیش زدم به مالم. انقدر گرون شده و دور از دسترس که حالا حالا ارزونی به چشم نمیاد. با افتتاح مترو پرند با بلیط ۱۵ هزار تومنی خبر از قیمت مسکن دارید؟ لطفا پرت و پلا نگید.هر وقت خونه صاحبخونه های بی وجدان موند رو دستشون و هر کسی هر جایی دوست داشت خونه خرید اون وقت بیا با هم صحبت کنیم. راستی حقوق شما هم ۵۰ میلیون ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۱ دی ۱۴۰۲
اینو میگن دروغ درمانی خبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۱ دی ۱۴۰۲
جناب وزیر تو از خدا و قیامت نمی ترسی به خلق الله دروغ می گویی ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۱ دی ۱۴۰۲
بدو جاونمونی.مسکن ارزان شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۱ دی ۱۴۰۲
قیمت مسکن دقیقا کدوم شهر کاهشی شده!
بگو ما هم بدونیم!
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۵:۱۸ ۰۱ دی ۱۴۰۲
با سلام کجا وام بانک مسکن ۱۸ درصد هست همش دروغه ما امسال وام مسکن گرفتیم رفتیم برا قسط بندی میگن بانک مرکزی نامه زده ۲۳ درصد هست به بازرسی بانک مسکن زنگ زدیم گفتیم خیلی راحت گفتن می‌خواستین نگیرید نمی‌تونید پرداخت کنید کجا وام مسکن ۱۸ درصد شده آقا جان چرا دروغ به ملت بدبخت میگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۱ دی ۱۴۰۲
با سلام کجا وام بانک مسکن ۱۸ درصد هست همش دروغه ما امسال وام مسکن گرفتیم رفتیم برا قسط بندی میگن بانک مرکزی نامه زده ۲۳ درصد هست به بازرسی بانک مسکن زنگ زدیم گفتیم خیلی راحت گفتن می‌خواستین نگیرید نمی‌تونید پرداخت کنید کجا وام مسکن ۱۸ درصد شده آقا جان چرا دروغ به ملت بدبخت میگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۱ دی ۱۴۰۲
اره دقیقا مثل قیمت گوشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۱ دی ۱۴۰۲
تا واحد های 20 متری ساخته نشه بحران مسکن حل بشو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۱ دی ۱۴۰۲
دروغ دروغ واضح ، همش دروغ ، خجالت هم که نمیکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۱ دی ۱۴۰۲
دولت باید دو کار درجهت تولید بیشتر مسکن انجام بدهد
یک افزایش وام مسکنی که به ساخت و ساز کنندگان میدهد در سطحی معقول و کارساز
دو ایجاد سازو کار و انگیزه ای که مالکان بافت فرسوده همه شهرها را وا دارد هرچه زودتر اقدام به تخریب و ساخت این بافتها بکنند
چرا که بخش های بسیار ارزشمند و زیادی از شهرها بوسیله این بافتها از هیز انتفاع خرج است و بارترافیکی شهرها را هم سبکتر می کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۱ دی ۱۴۰۲
وام مسکن را 700میلیون میدهند نزدیک به3میلیاردباز پس میگرند کجای این کار می شود مردم خانه دار شوند قسط ان هم ماهی 21میلیون تومان است کسی که دریافتی ان هشت تا ده ملیون کی می تواند این قسط را پرداخت شود
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۱۴ ۰۱ دی ۱۴۰۲
کجا کاهشی شد چه خرید خونه چه اجاره ورژن افتضاح در ساری اون قولنامه که براتون تو سایت می‌نويسن الکی ودروغ ومانند زیرمیزی دکترها هست یک قولنامه دیگه دارن مازندران ساری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۱ دی ۱۴۰۲
نرخ تسهیلات که ۲۳ درصد است. همین الان نرخ تسهیلات مسکن هیات علمی ۲۳ درصد محاسبه میشود. لطفا پیگیری یفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۱ دی ۱۴۰۲
جواب مردمابدید خونه میسازید دنیا از مردم پول گرفتید و آخرشم یه وام 18درصد هم گذاشتید روش مردم ربا بدند بانک مسکن دزد اصلا این خونه ها بغیر دلال گیر کی میاد .کاش مردم از همون اول می‌دانستند تو این طرح که مدیران دولتی خودتم حرفت برا شون پشیزی هم ارزش نداره شرکت نمکردند و دیگه خودشونا زیر قسط و قرض و فروش وسایلشون برا دادن آورده اولیه این طرح نمی‌کردند . حالا بعداز آورده مدیرانت میگند اول سه میلیون کارمزد این واما اول بریز به حساب دو تا ضامن بیار بعد اول اجاره زمینا که 12میلیونه بده اینبار هم ماهی شش میلیون قسط (وام سیصد تومان )بهت میدم برو بده وقتی هم مردم رو میکنند تو ادارات به هر مدیری میرسیم و درد و دل می‌کنی میگی چجوری این سه میلیون پولا و این دوازده میلیون اجاره زمینا و...بدیم میگن هر جوریه بده اصلا هم انصراف نده حیفه این خونه بیشتر از این قیمتها میارزه (معنیش اینه نگه دار و زیر قسط برو بعدا برو بفروش به دلال ).بخدا دستورات این دولت فقط حرف شده و حرف شده و حرف حالا هم نهضت طرحهای نیمه تماما میخواد اجرا کنه بیا نهضت مسکن خودتا حل کن بسه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۱ دی ۱۴۰۲
جواب مردمابدید خونه میسازید دنیا از مردم پول گرفتید و آخرشم یه وام 18درصد هم گذاشتید روش مردم ربا بدند بانک مسکن دزد اصلا این خونه ها بغیر دلال گیر کی میاد .کاش مردم از همون اول می‌دانستند تو این طرح که مدیران دولتی خودتم حرفت برا شون پشیزی هم ارزش نداره شرکت نمکردند و دیگه خودشونا زیر قسط و قرض و فروش وسایلشون برا دادن آورده اولیه این طرح نمی‌کردند . حالا بعداز آورده مدیرانت میگند اول سه میلیون کارمزد این واما اول بریز به حساب دو تا ضامن بیار بعد اول اجاره زمینا که 12میلیونه بده اینبار هم ماهی شش میلیون قسط (وام سیصد تومان )بهت میدم برو بده وقتی هم مردم رو میکنند تو ادارات به هر مدیری میرسیم و درد و دل می‌کنی میگی چجوری این سه میلیون پولا و این دوازده میلیون اجاره زمینا و...بدیم میگن هر جوریه بده اصلا هم انصراف نده حیفه این خونه بیشتر از این قیمتها میارزه (معنیش اینه نگه دار و زیر قسط برو بعدا برو بفروش به دلال ).بخدا دستورات این دولت فقط حرف شده و حرف شده و حرف حالا هم نهضت طرحهای نیمه تماما میخواد اجرا کنه بیا نهضت مسکن خودتا حل کن بسه .
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۴۴ ۰۱ دی ۱۴۰۲
با سلام و تشکر که اجازه نظر دادن میدهید. بنده بازنشست ارتش هستم. سال ۱۳۹۷ با هزار بدبختی میخواستم یک واحد آپارتمان به متراژ ۱۱۵ متر بخرم در تهران شهر جدید پردیس. به مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان. که قسمت نشد. امسال همان واحد را ۳۵۰ میلیون تومان رهن داده. بنده با ۳۰ سال خدمت نتوانستم بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان مبلغ پول پیش تهیه کنم. به نظر من مقصر اصلی این گرانیها آقای روحانی بودن. که شاید تا ۱۰ سال دیگر هم نشود در کشور عزیزمان ایران ارزانی آورد. مگر آقای رئیسی فکری برای حقوقها بکنند و بتوانند جلوی آدمهای فاسد را بگیرند. سلام و درود خداوند بر شهدا و آزادگان و جانبازان عزیز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۱ دی ۱۴۰۲
عجب کاهشی مفت شده سرکوچه شما مسکن ارزان توزیع می کنند