کشف یک سیاره «داغ» که سال آن ۲۲ روز است

یک تیم بین المللی از اخترشناسان از کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید وداغ خبر دادند که به دور ستاره‌ای از نوع F می‌چرخد.

یک تیم بین المللی اخترشناسی با کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید وداغ، اعلام کردند که این دنیای بیگانه تازه کشف شده به نام TOI-۴۶۴۱ b ممکن است چهار برابر بزرگتر از سیاره مشتری در منظومه شمسی باشد.

به طور کلی، کلاس "مشتری داغ" یک غول گازی با دوره‌های مداری بین ۱۰ تا ۲۰۰ روز است. این ویژگی آن‌ها را به اهداف دشواری برای تشخیص گذر (روش نورسنجی که برای جستجوی سیارات فراخورشیدی استفاده می‌شود) و مطالعات ردیابی سرعت شعاعی تبدیل می‌کند.

اکنون، گروهی از ستاره شناسان به رهبری آلیسون پرلا از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان (CfA) سیاره فراخورشیدی جدید «مشتری داغ» را پیدا کرده اند.

ستاره شناسان با استفاده از ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی گذر ناسا (TESS)، که کل آسمان را در جستجوی جهان‌های فراخورشیدی در حال عبور اسکن می‌کند، سیگنال عبوری را در منحنی نور TOI-۴۶۴۱، ستاره‌ای درخشان و سریع از نوع F، با سرعت چرخش حدود ۸۶.۳ کیلومتر بر ثانیه شناسایی کردند. ماهیت سیاره‌ای این سیگنال از طریق پیگیری‌های نوری و طیف سنجی تایید شده است.

بر اساس یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده توسط مجله arXiv، شعاع سیاره تازه کشف شده حدود ۰.۷۳ شعاع مشتری است و حداکثر جرم آن ۳.۸۷ جرم مشتری محاسبه شده است.

مشاهدات نشان می‌دهد که TOI-۴۶۴۱ b هر ۲۲.۰۹ روز یک بار در مداری کاملاً هم تراز و در فاصله‌ای معادل ۰.۱۷۳ واحد نجومی از ستاره میزبان خود می‌چرخد. بنابراین، TOI-۴۶۴۱ b یکی از طولانی‌ترین سیاراتی است که به دور یک ستاره داغ و سریع می‌چرخند.

ستاره مادر OI-۴۶۴۱ b به عنوان TIC ۴۳۶۸۷۳۷۲۷ شناخته می‌شود) در فاصله ۲۸۶ سال نوری از ما قرار دارد و شعاع آن حدود ۱.۷۲ شعاع خورشیدی است که تقریباً ۴۱ درصد از خورشید ما بزرگتر است.

تخمین زده می‌شود که این ستاره ۲.۶۹ میلیارد سال سن داشته باشد، و دمای موثر آن ۶۵۶۰ کلوین (۶۲۸۶ درجه سانتیگراد) است.

دانشمندان تاکید کردند که سیارات فراخورشیدی دارای مدار طولانی مدت مانند TOI-۴۶۴۱ b می‌توانند برای آزمایش مکانیسم‌هایی که باعث ایجاد ناهماهنگی اولیه در منظومه‌های سیاره‌ای می‌شوند، حیاتی باشند، با توجه به اینکه در چنین فواصل مداری، فعل و انفعالات جزر و مدی ستاره و سیاره برای تغییر شیب مداری بسیار ضعیف فرض می‌شود.

منبع: phys.org