کشف سیاره فراخورشیدی در فاصله ۱۳۶۰ سال نوری

ستاره شناسان موفق شدند یک سیاره فراخورشیدی را در فاصله ۱۳۶۰ سال نوری پیدا کنند.

ستاره شناسان به تازگی سیاره فراخورشیدی که در فاصله ۱۳۶۰ سال نوری، قرار دارد را کشف کردند. این سیاره WASP-۱۷۸b نام دارد و به دور ستاره جوان و سفید رنگی که جرم آن دو برابر خورشید است، در یک مدار بسیار کوتاه می‌گردد. این سیاره درجه حرارت بالایی دارد به همین علت پیش بینی می‌شود، خطرناک‌ترین نوع سیاره فراخورشیدی باشد که منجمان تا کنون کشف کرده‌اند.

به گزارش سایت تایم، دانشمندان برای اولین بار، مونوکسید سیلیکون را در جو این سیاره شناسایی کرده‌اند که به زمینیان بینش جدیدی از  جهان‌های بیگانه می‌دهد.

همانطور که از نام این سیاره تازه کشف شده پیداست، گازهای آن همانند گاز سیاره مشتری است با این تفاوت که بسیار داغ هستند، زیرا با ستاره‌های خود در مدار‌های که نزدیک بهم هستند می‌چرخند. ، برخی از آن‌ها در کمتر از یک روز سرگردان هستند. با اشاره به این که راز جالبی را تشکیل می‌دهد و نمی‌تواند در مدار فعلی خود شکل گرفته باشد، زیرا گرانش، تشعشع و باد‌های شدید ستاره‌ای باید مانع از جمع شدن گاز به یکدیگر شوند.

سیاره فراخورشیدی

گزارش‌ها حاکی از آن است که  تا کنون بیش از ۳۰۰ سیاره داغ کشف شده و اخترشناسان معتقدند که آن‌ها در حال شکل گیری دور از ستارگان خود و مهاجرت به داخل هستند. جرم WASP-۱۷۸b حدود ۱.۴ برابر جرم مشتری و حدود ۱.۹ برابر اندازه آن است.

طبق گفته دانشمندان، در سیارات فراخورشیدی شناسایی نشده است، اما وجود مونوکسید سیلیکون در WASP-۱۷۸b با پیش‌بینی‌های نظری به عنوان گونه غالب که سیلیکون در سطح بالایی است، مطابقت دارد. این سیاره، همانطور که در تمام مشتری‌های داغ شناخته می‌شود، به ستاره‌اش وابسته به جزر و مد است، به این معنی که یک طرف به طور دائمی، در روز دائمی، رو به ستاره است و طرف دیگر در شب دائمی دور می‌ماند.