قالی حاج عیسی؛ در مسیر کربلا

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان زرند: عشق به اهلبیت، نه تنها خاموش نمی‌شود، که همواره گسترده‌تر می‌گردد.

رونمایی از فرش دستبافِ قالیبافِ پیشکسوت زرندی که با هدف نشان دادن عشق و ارادت به اهل‌بیت علیهم السلام و دلدادگی به دلبر تمام عشاق حسینی حضرت ابالفضل العباس سلام الله علیه طی مدت دو سال و بصورت خانوادگی بافته شده است.

حاج عیسی حسن زاده که باتفاق همسرش حاجیه خانم علیزاده بابتنگلی و فرزندان این فرش نفیس را بافته است می‌گوید: در تمام زمانی که این قالی در حال بافت بود بافندگان با وضو بودند و دهانشان با ذکر دائم صلوات و سلام به آل الله معطر بوده است. 

این پیرمرد عاشق اهلبیت، قبل از این نیز ۱۳ تخته قالی دیگر بافته بود و به اماکن مقدسه و متبرکه اهداء نموده و این تخته فرش، آخرین قسمت از عهد و نذری است که از سالیان دور و درازی در دل نگاه داشته بود تا ۱۴ تخته قالی دستباف خود و خانواده را به عشق ۱۴ معصوم ببافد و اهدا نماید.

او اکنون در انتظار سفر به شهر مقدس کربلا است تا در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها این تخته قالی را در صحن مطهر بگستراند و دو رکعت نماز شکر بجای آورد.
 به نشان تکریم و تجلیل از نیت خالصانه و حرکت عاشقانه و تلاش صادقانه ایی این هنرمند پیشکسوت، و ارج نهادن به این فعالیت‌های فرهنگی اعتقادی مذهبی که ریشه در تار و پود زرندی‌ها دارد مقرر شد تا این آئین در یکی از مهمترین جلسات شهرستان شورای فرهنگ عمومی برگزار و از خانواده‌ی ولایی حاج عیسی حسن زاده گیسکی و خانواده اش بانو علیزاده‌ی بابتنگلی تجلیل گردد.

حجه الاسلام والمسلمین شجاعی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهرستان که ریاست شورای فرهنگ عمومی را عهده دار است در حاشیه‌ی این برنامه در گفتگویی کوتاه با خبرنگاران گفت: این یک واقعیت است که نور اهل‌بیت هرگز خاموش شدنی نیست و گرمای عشق و ارادت مردم به اهل‌بیت علیهم السلام همواره رو به فزونی است.

دکتر شجاعی می‌گوید: هنر واقعی هنری است که در خدمت فرهنگ دینی و اشاعه‌ی تفکر و اندیشه‌های انقلاب اسلامی که ریشه در حرکت و قیام امام حسین علیه السلام دارد، باشد.

نماینده ولی فقیه در شهرستان زرند با تاکید بر توجه کردن به مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: ما در مرحله‌ی بسیار مهمی از تاریخ هستیم و قرار است تا یک تمدن نوینی در جهان که مبتنی بر تفکرات ناب اسلامی و ایرانی است بوجود بیاوریم تا جهان به سمتی حرکت کند که در آن، دیگر خبری از استکبار، استعمار، زورگویی، زیاده خواهی، ' جرم و جنایت علیه انسانها، مظلوم کشی و کودک کشی نباشد و مردم در سراسر جهان با صلح و عدالت و برابری و برادری زندگی کنند.

رضا حسن زاده یکی از فرزندان حاج عیسی هم درباره‌ی این قالی توضیحاتی داد و گفت: از سال ۱۳۹۸ که بسترِ بافتن این قالی در روستای بابتنگل فراهم شد بنا به تاکید پدرم که در بافتن این قالی‌ها برخی مقررات باید رعایت می‌شد از جمله اینکه غیر از حاج عیسی، همسر و فرزندان، کس دیگری در بافتن آن نقشی نداشت و از طرفی کهولت سن والدین و کار‌های روزمره‌ی فرزندان، لذا بافتن این قالی طول کشید در حالیکه طبق گفته‌ی ایشان، بافتن چنین قالیچه‌هایی حدود ۳ تا ۴ ماه زمان نیاز دارد.

رضا حسن زاده می‌گوید این فرش دستباف قریب ۱۴۵۰ پود و ۷۵۰ تار دارد و ارزش تقریبی آن قریب ۹۰میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

برچسب ها: قالی بافی ، زائرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار