انگلیس در مدار رشد اقتصادی منفی

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار‌های ملی انگلیس نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در این کشور در سایه سیاست‌های پولی بانک مرکزی برای مهار تورم، سیر نزولی را طی می‌کند.

بر اساس داده‌های مرکز آمار‌های ملی انگلیس (اوان‌اس)، شاخص تولید ناخالص داخلی انگلیس در تمام بخش‌های اصلی اقتصاد (خدمات، تولید و ساخت و ساز) ۰.۳ درصد در ماه اکتبر ۲۰۲۳ کاهش داشته است. این درحالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند اقتصاد این کشور بعد از افزایش محدود ۰.۲ درصدی در ماه سپتامبر، دستکم در ماه اکتبر تغییری نکند.

تولید ناخالص داخلی معیار یا تلاشی برای اندازه‌گیری تمام فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها، دولت و افراد در یک کشور است. اگر میزان آن در حال افزایش باشد، به این معنی است که اقتصاد در حال رشد است و مردم به‌طور متوسط کار بیشتری انجام می‌دهند و اندکی ثروتمندتر شده‌اند.

اما اگر تولید ناخالص داخلی در حال کاهش باشد، اقتصاد در حال کوچک‌شدن است که می‌تواند خبر بدی برای مشاغل باشد. اگر این شاخص برای دو دوره متوالی کاهش یابد، معمولاً به عنوان یک رکود اقتصادی تعریف می‌شود.

شاخص تولید ناخالص داخلی انگلیس در ماه‌های اوت و سپتامبر افزایش ناچیزی را تجربه کرد و این مساله نگرانی‌ها درباره دورنمای رکود اقتصادی در کشور را کاهش داد. این شاخص، اما در ماه اکتبر، به‌رغم مشوق‌هایی که دولت برای رشد اقتصادی در متمم بودجه ارائه داد، کاهش شدیدی را تجربه کرد.

جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس در واکنش به آمار اوان‌اس ادعا کرد که رشد منفی اقتصاد در شرایطی که بانک مرکزی برای مهار تورم، نرخ بهره پایه را افزایش داده، اجتناب ناپذیر است.

نرخ تورم که پیش از همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر می‌کرد، نوامبر سال گذشته به ۱۱ درصد رسید و اکنون هم به‌رغم وعده‌ها و تقلای دولت ریشی سوناک طی یک سال گذشته، در محدوده ۴.۷ درصد گزارش شده است.

بانک مرکزی انگلیس با افزایش پانصد واحدی نرخ بهره پایه، هزینه استقراض را برای مهار تورم بالا برده است. این وضعیت، اما فشار مالی قابل‌توجهی را بر اقساط وام مسکن میلیون‌ها خانوار انگلیسی وارد و بحران هزینه‌های زندگی در این کشور را تشدید کرده است.

اندرو بیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس اوایل ماه جاری میلادی هشدار داد ۵ میلیون نفر از کسانی که وام مسکن دارند، به دلیل اینکه قرارداد آن‌ها هنوز به اتمام نرسیده است، فشار ناشی از افزایش نرخ بهره پایه را تجربه نکرده‌اند. این در شرایطی است که هزینه‌های زندگی در انگلیس طی دو سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد افزایش یافته و سایه فقر بیشتر از هر زمانی بر ششمین اقتصاد بزرگ دنیا سایه افکنده است.

واقعیت این است که اقتصاد انگلیس بر اساس آمار‌ها در بدترین وضعیت نیم قرن گذشته قرار دارد. نشریه اکونومیست چندی پیش در گزارشی وضع موجود اقتصاد انگلیس را یک بحران مزمن نامید که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا تشدید شد.

در این گزارش آمده است؛ انگلیس در یک بلاتکلیفی ۱۵ ساله گرفتار شده است. این کشور تمایل دارد خود را به عنوان یک مکان پویا و بازار آزاد تصور کند، اما اقتصادش از بسیاری از کشور‌های ثروتمند دنیا عقب است. به نوشته اکونومیست یک حفره عمیق در اقتصاد بریتانیا ریشه دوانده و خروج از اتحادیه اروپا اوضاع را بدتر کرده است.

این در حالی است که ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نیز در یک سخنرانی عمومی اعلام کرد که مردم این کشور نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد؛ ضمن آنکه چالش‌های اقتصادی به زودی از بین نخواهد رفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۳۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
افراد مسن و تنها در انگلیس وضع اقتصادی خوبی ندارند و با سرما و کمی غذا، دست و پنجه نرم می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
سرهنگ ابراهیم خلیل عبدلی، سرپرست پلیس آگاهی آذربایجان‌شرقی گفت: با اعلام خبر کشف جسد نوزاد پسری در یکی از پارک‌های اطراف شهر تبریز، موضوع در دستور کار اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی استان قرار گرفت.کارآگاهان جنایی ضمن بررسی دقیق صحنه با اقدامات فنی و اطلاعاتی و از طریق مالک یک دستگاه خودرو که در صحنه جرم حضور داشته، عامل قتل نوزاد را که مادر وی بوده است شناسایی و در کمترین زمان ممکن در مخفیگاهش دستگیر کردند و او به قتل نوزادش اعتراف کرد.
وی با اشاره به اینکه مادر نوزاد انگیزه خود را از قتل فقر و مشکلات خانوادگی عنوان کرد، افزود: پرونده تکمیلی به همراه متهم به دادسرا ارسال و با قرار قانونی صادره روانه زندان شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
انقدر اینو و اونو تحریم کردن تحریم دونیشون ترکید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
الان دنیا مثل باتری شده قطب مثبتش ماییم
بقیه دنیا همه منفی اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
مدار رشد بدبختا بیجاره ها از ما عقب افتادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
راست میگن بجاش ای ان رشد اقتصاد دستوریش خیلی زیاد شده یکی جلوی تکنولوژی رشد اقتصاد رو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روحت شاد ملكه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
آخی دیگه نمی تونن کشوری رو استعمار کنن، برگشتن به خود واقعیشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
اره بدبختن خوش به حال مابازم اوضاعمون ازاونابهتره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
بخاطر همینه پوند بی ارزشترین پول دنیاست
Italy
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
و اما ایران در مدار رشد مثبت..قشنگ بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
انشاالله درمدار نابودی فرار بگیرد مردم دنیا راحت بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
رشداقتصادیش از47درصدشده 44درصد شما حرص نخور
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۸:۰۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲

غرب جنایت‌های نتانیاهو را نادیده گرفت. غرب جنایت‌های ارتش اسرائیل را نادیده گرفت. جنایات امروز رژیم صهیونیستی و آمریکا مصداق بارز جنایت جنگی در غزه است.


چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

سوال اینجاست که پس چرا دیوان بین‌المللی کیفری به وظیفه‌اش درباره جنایات صهیونیست‌ها و مزدورانشان عمل نمی کند که هزاران آدم کشته شده‌اند و نسل‌کشی در غزه رخ داده است، به وظیفه ذاتی خودش عمل نکند، دیگر وجود آن چه اهمیتی دارد؟

آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، و احتمالا کانادا به کمک صهیونیست ها به جنگ زن و بچه در غزه آمدند.
عامل اصلی حمله به غزه آمریکا است. بیش از ۶۱ درصد واحدهای مسکونی غزه نابود شده است.
تمام غربی ها و سازمان های به اصطلاح مدعی حقوق بشر در مقابل این جنایت های صهیونیست ها سکوت اختیار کرده اند.

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴

عامل اصلی حمله به غزه آمریکا جنایتکار است.
عامل اصلی حمله به غزه انگلیس جنایتکار است.
هرکسی در برابر جنایت صهیونیست‌ها جنایتکار و آمریکایی ها جنایتکار و مزدورانشان سکوت کند دستش به خون مردم غزه آغشته است
آمریکایی‌ها جنایتکار به دیگران می‌گویند در جنگ دخالت نکنید، اما خودشان از صهیونیست‌ها جنایتکار حمایت تمام عیار می‌کنند
ارتش اسرائیل با دستور مستقیم آمریکا علیه غیر نظامیان غزه از بمب های ممنوعه ساخت آمریکا استفاده کرده است و هنوز هم استفاده می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
تعداد شهدای غزه به 18608 نفر رسید/ شمار شهدای فلسطینی به ۱۸۶۰۸ نفر افزایش پیدا کرده و تعداد مجروحان به ۵۰۵۹۴ نفر رسیده است. سوال اینجاست که پس مدعیان دروغین حقوق بشر و سازمان های بین المللی کجا هستند تاکنون هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی به این تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی صهیونیست ها، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت ختیار کرده اند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
غرب جنایت‌های نتانیاهو را نادیده گرفت. غرب جنایت‌های ارتش اسرائیل را نادیده گرفت. جنایات امروز رژیم صهیونیستی و آمریکا مصداق بارز جنایت جنگی در غزه است.
آخرین اخبار