مجارستان با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا مخالف است

نخست وزیر مجارستان با اشاره به رعایت نشدن حقوق اقلیت‌های قومی در اوکراین هشدار داد که عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را وتو خواهد کرد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان با اشاره به فساد در اوکراین و همچنین رعایت نشدن حقوق ده‌ها هزار نفر از «خویشاوندان قومی خود» که در غرب اوکراین زندگی می‌کنند، تاکید کرد از عضویت کی‌یف در اتحادیه اروپا جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش رویترز، نگرانی‌هایی پیرامون اقلیت‌های قومی و مخصوصا مجارستانی که ساکن اوکراین هستند وجود دارد. برخی می‌گویند این افراد نمی‌توانند در مدارس و دانشگاه‌ها به زبان مادری خود تحصیل کنند. از سوی دیگر، بسیاری از ساکنین اوکراین که اصالتی مجارستانی دارند در جستجوی زندگی بهتر این کشور را ترک کرده اند و به گفته محلی‌ها تنها کسانی باقی مانده‌اند که «در چارچوب اوکراین ادغام شدند». در همین راستا، برخی روستا‌ها که مجار‌ها اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دادند به طور کل خالی شده‌اند. 

نشست سران اتحادیه اروپا فردا آغاز می‌شود و اوربان تهدید کرده که پیشنهادات برای عضویت اوکراین در این بلوک را وتو خواهد کرد. 

گفتنی است در سال ۲۰۱۷ اوکراین قانونی تصویب کرد که کلیه مدارس را ملزم می‌کرد به دانش‌آموزان بالای ۱۰ سال به زبان اوکراینی آموزش دهند. همین امر سبب تیره شدن روابط دو کشور شد، زیرا مجار‌های محلی شکایت کردند که چنین قانونی نقض حقوق آن‌ها برای آموزش به زبان مادری است. 

شایان ذکر است که اوکراین برای برآورده کردن معیار‌های اتحادیه اروپا اصلاحاتی انجام داده و اجازه استفاده از زبان‌های این اتحادیه در مدارس خصوصی و دانشگاه‌ها را داده است. هرچند این قانون هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار