گلوگاه‌های فساد باید خشکانده شوند

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: گلوگاه‌های فساد باید خشکانده شده و مسیر رشد و تولید آن‌ها بسته شود.

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت:حاکمیت همواره به دنبال مبارزه با فساد بوده است و بدون چهار عنصر کارآمدی، اقتصاد عاری از فساد، رقابت‌پذیری و حضور مؤثر بخش خصوصی در میدان اقتصاد، هیچ کشوری به موفقیت نرسیده است.

او گفت: تجربه کشورهای دیگر گواه بر این ادعاست که مسیر سنگلاخ توسعه تنها در شرایطی هموار می‌شود که اقتصادی متکی بر بخش خصوصی در جامعه عاری از فساد و متکی بر رقابت ظهور کند. اما چه شده که اقتصاد ایران با وجود مواهب بسیار که خود را آماده حضور در میان کشورهای توسعه یافته می‌دید، اکنون گرفتار پدیده شوم فساد شده و در نتیجه گام‌های مسیر پیشرفت را به آهستگی و گاهی به سختی طی می‌کند.

او گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی در گزارشی اعلام کرده با وجود اینکه نهادهای مختلف به طور مستقیم و غیر مستقیم، مأمور مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت و سلامت اداری و اقتصادی در کشور شده‌اند اما ساز و کار مشخص برای ایجاد ارتباط سیستمی و قانونمند بین آنها وجود ندارد. به طوری که اکنون ۱۹ دستگاه و نهاد در زمینه مبارزه با فساد فعالیت می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: طبق اعلام سازمان بین‌المللی شفافیت در سال ۲۰۲۲ رتبه ایران در زمینه ادراک فساد در بین ۱۸۰ کشور جهان در جایگاه ۱۴۸ قرار گرفته است. در این رتبه‌بندی امتیاز ایران از نظر مبارزه با فساد ۲۵ از ۱۰۰ است. این در حالی است که میانگین امتیاز کشورها در زمینه مبارزه با فساد روی عدد ۴۳ قرار گرفته است. همچنین نکته مهم این است که رتبه ایران در این جدول از بیشتر کشورهای منطقه مانند قطر، عربستان سعودی، عمان، کویت و ترکیه پایین‌تر است.

نجفی عرب با بیان اینکه در علم اقتصاد راه حل‌هایی برای مبارزه با فساد وجود دارد، اظهار کرد: البته گلوگاه‌های فساد باید خشکانده شده و مسیر رشد و تولید آنها باید بسته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار