انتشار فراخوان رویداد سکو/ هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم دینی است

دبیر هنری جشنواره صنایع خلاق فرهنگی گفت: مهم‌ترین رسالت ما تقویت گفتمان زیارت در آستان قدس رضوی است و بهترین زبان، زبان فرهنگ و هنر است.

نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد با حضور امین نادری مدیرعامل مرکز نواوری امید، قاسم صادقی، معاون پژوهش دانشگاه امام رضا (ع) و محمدجواد استادی رئیس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی صبح امروز، نوزدهم آذر ماه برگزار شد.

امین نادری گفت: مرکز نوآوری امید از سال ۱۴۰۲ اولویتش را در عرصه کودک و نوجوان گذاشته و برای فرایند شتابدهی و پذیرش محصولات در سه شکل طرح، ایده و محصول شکل گرفته است.

سپس قاسم صادقی دبیر علمی این جشنواره در صحبت‌هایی گفت: این جشنواره در سازمان علمی فرهنگی آستان قدس تعریف شده که چند محور اصلی دارد، توسعه و ترویج فرهنگ رضوی، ادب حضور، سوغات زائر و … حول قالب بازی و اسباب بازی در جشنواره حضور خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: این جشنواره در تهران، قم، اصفهان، شیراز و تبریز برگزار خواهد شد، رویداد سکو در تهران حول محور اسباب بازی، قم در خانه اشراق و تبریز با پارک علم و فناوری محور شمال غرب صنایع خلاق در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه جشنواره دو سالانه برگزار می‌شود، گفت: این رویداد اولین غربال صنایع خلاق می‌شود، جوایز نهایی سطح یک هشت سکه تمام بهار، سطح دو، پنج سکه و سطح سه، سه سکه تمام بهار خواهد بود. بهمن ماه امسال اختتامیه صنایع خلاق را خواهیم داشت یک سال روی این خدمات و ایده‌ها کار می‌کنیم و آن‌ها را تبدیل به محصولات قابل استفاده می‌کنیم و دور دوم هم دو سالانه برپا می‌شود.

در ادامه محمدجواد استادی دبیر هنری جشنواره در صحبت‌هایی گفت: مهم‌ترین رسالت ما تقویت گفتمان زیارت در آستان قدس رضوی است. بهترین زبان، زبان فرهنگ و هنر است، چون جهان شمول است. صنایع خلاق فرهنگی می‌تواند شعار محوری ما را که امتداد زیست خلاق انسان معاصر است در جامعه فراهم کند.

وی اظهار داشت: فعالیت‌های جانبی، جشنواره، جشنواره ملی گنجینه مهر است تا به اقتصاد هنر هم کمک شود. پایان جشنواره یک نمایشگاه هم در مشهد برگزار می‌شود. پارک‌های علم و فناوری، وزارت میراث فرهنگی، حوزه علمیه با مرکزیت آستان قدس رضوی اهتمام به برپایی جشنواره دارند ما تلاش داریم در همان روز‌های جشنواره و نمایشگاه زمینه عقد قرارداد و تجاری سازی محصولات را فراهم کنیم.

در ادامه نادری درباره جوایز سکو گفت: کار برای امام رضا (ع) است و علاوه بر تقدیر‌های مادی و حمایت‌های استارتاپی یک فرصت ویژه ایجاد کردیم که آثار برگزیده در حرم امام رضا (ع) رونمایی می‌شود. فراخوان رویداد سکو از امروز منتشر شده و اواخر دی اختتامیه برپا می‌شود. برگزیده‌ها اعلام و علاوه بر لوح تقدیر و تندیس جوایز در سه سطح بیست، پانزده و ده میلیون جوایزی اهدا می‌شود؛ فیلم‌های برگزیده از سوی مرکز امید حمایت می‌شوند.

در بخش پرسش و پاسخ نادری درباره کپی رایت آثار تولیدی عنوان کرد: کپی رایت این روز‌ها یک معضل است، واقعا در جشنواره‌ها مشکل ایجاد کرده است. این از سمت ما تعهد به طرح افراد داده می‌شود، ولی بهرحال یک چالش برای کسب و‌کار است حتی اگر ما هم تمام تلاشمان را بکنیم تا ایده و‌محصول را مراقبت کنیم، اما بهرحال ما منتور حقوقی هم داریم.

وی درباره صادرات صنایع خلاق هم گفت: اگر صنایع خلاق ما به دنیا صادر نشود شکست قطعی است محصولات اسباب بازی هم همینطور است. الان ما بازار کشور‌های حاشیه خلیج فارس را در حدی بدست گرفتیم و با چند تیم هم حتی محصول به استرالیا، عمان و قطر میفرستیم و این جزو برنامه ویژه ما است که اولویتمان حمایت از تیم‌ها برای حضور در خارج از کشور باشد.

استادی در پاسخ به سوالی درباره جشنواره صنایع خلاق و ارتباط آن با فضای دانشگاهی گفت: در حال حاضر فضای آستان قدس و جشنواره با خود دانشگاه امام رضا (ع) مرتبط است. ما در عرصه صنایع خلاق بجز این جشنواره به انتشار کتاب هم در عرصه صنایع خلاق دست زدیم تا ادبیات در این عرصه داشته باشیم. ما چنین چیزی خیلی کم داریم.

وی در این باره توضیح داد: بنابراین در ارتباط با فضای دانشگاه کار را جدی دنبال می‌کنیم، با دانشگاه‌های هنری کشور مرتبط هستیم، داوران از اساتید دانشگاه انتخاب شدند، حداقل ده تا دوازده دانشگاه فعال هستند. حتی برای جشنواره گنجینه مهر که نشستش را اخیرا برگزار کردیم نیز مرتبط با دانشگاه هستیم. سایت جشنواره هم تا زمان برپایی جشنواره اواخر بهمن نشست‌های تخصصی در عرصه دانشگاهی برپا خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار