دانشگاه کارآفرین باید در خدمت جامعه باشد/ رونمایی از دو سامانه و یک کتاب

رئیس دانشگاه تهران از برنامه های آینده این دانشگاه را راه‌اندازی خانه دانشگاه و صنعت در معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه عنوان کرد.

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در همایش سی و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه وقتی ایده یا الگویی در دانشگاه تهران به اجرا درمی‌آید، ناخودآگاه در سطح کشور و حتی بین المللی هم اشاعه پیدا می‌کند، گفت: امیدوارم قدم‌هایی که دانشگاه تهران در این زمینه برمی‌دارد موثر باشد. اگر ما می‌خواهیم دانشگاه کارآفرین داشته باشیم باید نقش نظریه‌ها کمتر شود و بخش تحقیقات و فناوری و نوآوری و کسب و کارهای دانش بنیان پررنگ شود.

او ادامه داد: وقتی صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌کنیم منظور این است که دانشگاه کارآفرین به یک علم نافع دست پیدا کند.  علمی که بتواند در خدمت جامعه باشد و رفاه و آسایش را برای مردم جامعه فراهم کند.

مقیمی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم باید فناوری‌ و نوآوری را توسعه دهیم به این معنی نیست که نظریه های علمی و آموزشی و تئوری را رها بکنیم. باید گفت زمانی که به بحث نظری و تئوری ادامه می‌دهیم و این را با فعالیت‌های دانش بنیان تکمیل می‌کنیم کار بهتر انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد: مهم ترین مولفه‌ این است که شاگردان متناسب با علم نافع را پرورش دهیم. شاگردپروری به معنای روایت پرور نیست به مفهوم جامع به این معنی است که افرادی عالم با اخلاقی متناسب با نیازهای جامعه تربیت بکنیم‌.

او گفت: برخی فکر می‌کنند اگر بگوییم دانشگاه کارآفرین است، یعنی دانشگاه را پیمانکار کرده‌ایم، اما در دانشگاه کارآفرین دانشگاه نقش پیمانکار ندارد بلکه چندین گام جلوتر به‌عنوان یک شریک کاربردی و استراتژیک ایفای نقش می‌کند. در نوع شرایط استراتژیک ما خودمان یک کارفرما هستیم.

مهدی فکور، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، بیان کرد: سال ۱۴۰۰ سال برنامه ریزی و ایجاد ساختارهای مختلف برای معاونت پژوهشی بود و سال ۱۴۰۱ به دنبال کسب مجوزها بودیم و امسال موضوعات مختلفی را پیگیری می کنیم و به اجرای مصوبات و آیین نامه های ابلاغ شده اقدام می کنیم. 

فکور گفت: آئین نامه مالکیت معنوی مجدد ابلاغ شد و این آئین نامه الزامی برای دانشگاه هایی است که می‌خواهند از علم، تولید ثروت کنند و اعتقاد ما هم این است که راه دستیابی به تولید ثروت همین آئین نامه است. 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران مطرح کرد: آئین نامه حمایت از رساله ها و پایان نامه ها با عنوان سامانه پارسا امروز رونمایی می شوند. 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: پایان نامه ها و رساله هایی که دارای حمایت از موسسات و مراکز مختلف هستند را در مرکزی تحت عنوان مرکز پارسا جمع آوری می کنیم .

فکور گفت: بحث پژوهشگاه معاونت پژوهشی دانشگاه تهران مغفول مانده بود و دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه توانست مجوز تائید آن را کسب کند. 

همایش پژوهش و فناوری دانشگاه تهران

همچنین در پایان این مراسم از سامانه پارسا، سامانه فارسی آموز دهخدا و کتاب مرجعیت علمی با حضور رئیس دانشگاه تهران و معاونان دانشگاه تهران و پژوهشگران و فناوران برتر رونمایی شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار