باز تولید ادبیات حقوق فلسطین در اصفهان

وزیر دادگستری گفت: ابتکار دانشگاه اصفهان در محاکمه نمادین صهیونیست‌ها، ادبیات حقوق فلسطین را باز تولید کرد.

وزیر دادگستری در نخستین همایش بین‌المللی «آینده فردا، آینده فلسطین» در تالار پیامبر اکرم (ص) دانشگاه اصفهان با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این دادگاه نمادین، گفت: آشنایی با ساختار دیوان کیفری بین‌المللی و صلاحیت آن در نحوه رسیدگی به حقوق مردم فلسطین و کمک به تقدیم مُستندات به دادستان دیوان از دیگر آثار برگزاری این دادگاه شبیه‌سازی است.


امین حسین رحیمی افزود: روش قضایی در رسیدگی به موضوعات و موقعیت‌های حقوقی چه در دادگاه واقعی و چه نمادین آن است که ابتدا هر جنایتی را با هر میزان گستردگی تبدیل به یک پرونده می‌کند که دارای بخش‌های «واقعیت‌های پرونده» و «قواعد و مقررات حاکم بر موضوع» است، سپس تلاش می‌شود با رعایت عدالت (اصول و تشریفات دادرسی) بصورت عادلانه و بی‌طرفانه به موضوع رسیدگی شود، زیرا موضوعات مهم و برجسته دادگاه با انواع تفسیرها، تأثیرگذاری‌ها و فشار افکار عمومی و تحریکات رسانه‌ای مُواجه است.

او گفت:  در یک دادگاه بین‌المللی، رسیدگی به یک موضوع سنگین  مانند پرونده غزه با پیچیدگی‌های بیشتری روبه‌رو است و مشکل دیگر این است که در چنین موردی شورای امنیت بدلیل وِتو‌های پی در پی آمریکا و انگلیس، موضوع را به دیوان بین المللی کیفری ارجاع نخواهد کرد.

وزیر دادگستری با بیان اینکه در انتفاضه دوم، دولت فلسطین پرونده‌ای را در دیوان مطرح کرده است که در باره حملات اخیر باید به روزرسانی شود، افزود: با شجاعت دادستان قبلی دیوان، خانم «فاتو بن سودا» شکایت طرح شده علیه رژیم صهیونیستی را ثبت و صلاحیت دیوان احراز و در شعبه پیش دادرسی نیز پذیرفته شد.

او ادامه داد: موضوع مهم دیگر جمع‌آوری شواهد و مُستندات است که دادستان فعلی دیوان برغم مستندات فراوان «نیاز به بودجه خاص» برای جمع‌آوری و مُستندسازی این شواهد را مطرح کرده است.

وزیر دادگستری با بیان ضرورت شبیه‌سازی واقعیت رسیدگی به پرونده غزه در مراجع قضایی بین‌المللی افزود: ضروری است به این موضوع توجه شود که قاضی و دادستان ممکن است مسلمان نباشند و حتی اگر باشند، احتمال دارد از نظر مسلمانان به موضوعات مرتبط با این مساله نپردازند و چه بسا موضع گیری شخصی نیز داشته باشند.

باز تولید ادبیات حقوق فلسطین در اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار