ظرفیت رایزنی فرهنگی در ونزوئلا و برزیل به زودی فعال می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش ۱۲۰ سال روابط ایران و آمریکای لاتین که در دانشگاه تهران حضور یافت.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز شنبه ۱۸ آذر در همایش ۱۲۰ سال روابط ایران و آمریکی لاتین گفت: از حضور روسای نمایندگی‌های کشور‌های لاتین در این جلسه تشکر می‌کنم و امیدوارم برگزاری این نشست به افزایش تعاملات دیپلماسی و فرهنگی میان ایران و کشور‌های آمریکای لاتین بیش از گذشته کمک کند.

وی افزود: در صحبت‌های همکار خوبم آقای دکتر مقیمی اشارات شایسته‌ای به سابقه فرهنگی تاریخی مشترک میان ما و شما شد. حتما در جریان هستید همزمان با ورود استعمار به آمریکای لاتین در اوایل قرن شانزدهم به بعد در خلیج فارس نیز شاهد ورود استعمار گران اروپایی بودیم.

اسماعیلی تاکید کرد: استعمار گران پرتغالی نزدیک به یک قرن بخش‌های مهمی از بنادر و جزایر ما در خلیح فارس را در استعمار خودشان داشتند. از این حیث اولین مواجهه استعماری ما با اروپائیان از جنس مواجهه شما بود. البته مردان بزرگ تاریخ کشور ما در اوایل قرن هفدهم همه استعمارگران پرتغالی را از منطقه بیرون کردند. آمریکای لاتین و قهرمانان بزرگ این بخش از کره زمین همیشه مورد تعریف، تمجید و تحسین جریان انقلابی در ایران بوده است.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: در دهه‌های اخیر ارتباطات سیاسی و اقتصادی رشد قابل قبولی داشته است، اما ارتباطات فرهنگی میان ما و شما به اندازه کافی رشد نکرده است. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول هماهنگی‌ها و ارتباطات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با خارج از کشور هستیم. متاسفانه در کشور‌های آمریکای جنوبی هنوز رایزنی‌های فرهنگی ما فعال نیست در آخرین سفری که همراه رییس جمهور به این منطقه داشتیم انشاالله به زودی در ونزوئلا و برزیل رایزنان فرهنگی ما مستقر خواهد شد.

زبان فرهنگ و هنر ماناترین زبان در حوزه ارتباطات میان ملل است

وزیر فرهنگ در ادامه با بیان اینکه زبام فرهنگ و هنر ماناترین زبان در حوزه ارتباطات میان ملل است، گفت: زمان آن رسیده که تعاملات فرهنگی در حوزه فیلم، سریال، کتاب، تئاتر و موسیقی به صورت جدی بین ایران و کشور‌های امریکای لاتین گسترش پیدا کند.

وی تصریح کرد: به‌زودی در برزیل و ونزوئلا رایزنان فرهنگی ایران مستقر می‌شوند، تلاش کردیم شخصیت‌هایی به عنوان رایزن فرهنگی در این‌کشور‌ها حضور پیدا کنند که بتوانند ارتباطات فرهنگی را به نحو شایسته‌ای برقرار کنند.

وی افزود: این آمادگی را داریم که در همه کشور‌های امریکای لاتین رایزنی‌های فرهنگی ایران را در کوتاهترین زمان افتتاح کنیم و متقابلا میزبان نمایندگان فرهنگی آمریکای لاتین در جمهوری اسلامی ایران باشیم.

اسماعیلی درباره سفر خود به آمریکای لاتین تصریح کرد: احتمالا در ماه مارس دوباره سفری به آمریکای لاتین خواهم داشت و از چند کشور منطقه بازدید خواهم کرد.

عضو هیات امنای دانشگاه تهران ادامه داد: زبان فرهنگ و هنر ماناترین زبان در حوزه ارتباطات میان ملل است و ما آمادگی برگزاری هفته‌فرهنگی مشترک با همه کشور‌های آمریکای لاتین را داریم.

وی افزود: در ماه گذشته در نمایشگاه کتاب ونزوئلا شرکت کردیم و چندماه قبل هم در این کشور برای رونمایی از اثر جدیدی که درباره زندگی رهبر انقلاب اسلامی بود، میهمان بودیم.

استاد دانشگاه تهران درباره شرکت کشور‌های آمریکای لاتین در نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: کشور ونزوئلا با حضور وزیر فرهنگ این کشور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کردند. برای سال آینده هم آمادگی داریم هر کشوری از آمریکای لاتین را به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه پذیرا باشیم.

وزیر فرهنگ گفت: از سفرای کشور‌های آمریکای لاتین درخواست می‌کنم گسترش تعاملات فرهنگی را بیش از گذشته در دستور کار خود قرار دهند و این آمادگی برای گسترش تعاملات در وزارت فرهنگ وجود دارد.

وی در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور پیشرو در مبارزات عدالت‌خواهانه و ضداستعماری، کشور‌های آمریکای لاتین را همراه و همکار خود برای رسیدن به این آرمان بزرگ می‌داند.
رونمایی از پوستر فراخوان اولین کنفرانس سالیانه بین‌المللی ایران _ آمریکای لاتین

در بخشی از این همایش، رونمایی از پوستر فراخوان بین‌المللی سالیانه ایران _ آمریکای لاتین در همایش بین‌المللی «۱۲۰ سال روابط ایران و آمریکای لاتین» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید سعیدرضا عاملی رنانی دبیر پیشین شورای عالی انقلاب و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران صورت گرفت.

ریاست کمیسیون مشترک همکاری ایران و نیکاراگوئه بر عهده وزارت فرهنگ قرار گرفت/سفر به کلمبیا در فروردین ماه سال آینده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش بین‌المللی ۱۲۰ سال روابط ایران و آمریکای لاتین که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خبرنگاران شهید غزه و فلسطین با خون مقدس خود این حماسه را در تاریخ ثبت کردند، گفت: جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های آمریکای لاتین دارای سابقه مشترک هستند، هر دو زخم خورده استعمار بوده و هستند و در هر دو کشور مردان و بزرگانی برای آزادی قیام کردند و نهضت‌های بزرگ را ایجاد کردند و این علائق تاریخی مشترک به‌رغم هزاران کیلومتر فاصله، ایران و آمریکای لاتین را کنار هم قرارداده است.

محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر این مطلب، افزود: بنای ما در دولت سیزدهم تعمیق و گسترش روابط فرهنگی ایران و آمریکای لاتین است.در فروردین ماه سال آینده سفری به مقصد کلمبیا خواهم داشت و ریاست کمیسیون مشترک همکاری ایران و نیکاراگوئه به عهده وزارت فرهنگ قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: تقویت و تعمیق روابط دوستانه از طریق ارتباطات فرهنگی موجب مانایی رفاقت و دوستی بین ملل مستقل می‌شود.بنای ما در دولت سیزدهم تعمیق و گسترش روابط فرهنگی ایران و آمریکای لاتین است.

گفتنی است، این همایش با توجه به اهمیت توسعه روابط و تبادلات علمی، فرهنگی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های حوزه آمریکای لاتین برای نخستین بار برگزار می‌شود.

همچنین در حاشیه این همایش سفرای کشور‌های حاضر و ده‌ها تن از چهره‌های بین‌المللی و داخلی، از نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» در موزه هنر‌های معاصر تهران بازدید خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار