حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه:

دین، منشاء رشد و بالندگی فرهنگ است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد که دین ارتباطات ملت‌ها و امت‌ها را تقویت می‌کند و در این مسیر، رشد فرهنگی حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه دینداری انسان، امری فطری است، اظهار کرد: انسان‌ها فطرتاً، دیندار، خداگرا و خداجو هستند. خدای سبحان هم در قرآن بر این موضوع تأکید دارد.

وی افزود: انسانی که دینداری اش فطری است و در سرشت ذات او، این موضوع نهفته است، اگر از دین فاصله بگیرد، دچار امری عارضی می‌شود و وقتی که اتفاقی برای او می‌افتد به دین خود باز می‌گردد؛ بنابراین می‌توان گفت که دینداری مردم در ایجاد ارتباط عاطفی و محبتی می‌تواند مؤثر باشد. این نکته را فراموش نکنیم که این دینداری، باید منشاء الهی و منشاء انسانی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه همچنین، ابراز کرد: خدای سبحان، دین را بر بشر نازل کرده است و منشاء ترویج آن، اخلاق و ارزش‌های انسانی است. یعنی دین یک منشاء پیدایش دارد که خدای سبحان است و یک منشاء گسترش دارد که انسان و اخلاق انسانی است که با آن، روابط اجتماعی و انسانی را توسعه می‌دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فرقه‌هایی که به نام دین، بروز می‌کنند، جوامع را با چالش‌های جدی مواجه می‌سازند، گفت: گروهک‌هایی مثل داعش و مانند آن که خوارج‌گونه رفتار می‌کنند و رفتار‌هایی خشونت آمیز به نام دین ارائه می‌دهند را نباید به دین الهی نسبت داد، بلکه، این‌ها تحریفی است که در دین رخ داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در ادامه با اشاره به اهمیت دین و ارتباطات بین ادیان در عرصه دیپلماسی فرهنگی و پژوهش در این زمینه که یکی از بخش‌های نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی است، ابراز کرد: دین می‌تواند کاملا ارتباطات ملت‌ها و امت‌ها را تقویت کند و در واقع رشد فرهنگی توسط دین فراهم می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه دین، منشاء رشد و بالندگی فرهنگ است، ادامه داد: وقتی پیامبر اسلام مبعوث به رسالت شد، در جامعه آن روز، دختران را زنده به گور می‌کردند. انسان در آنجا در اوج تنزل بود. پیامبر (ص) آمد و جامعه را به یک تمدن اسلامی با رشد فرهنگی بسیار بالا تبدیل کرد. این موضوع، نشان از نقش دین و دینداری در تمدن‌سازی دارد. 

نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیری رضا ملکی، اسفندماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار