نگرانی مقامات اروپایی از ایمنی ضعیف در خطرناک‌ترین سایت هسته‌ای این قاره

گزارش جدیدی نشان می‌دهد وضعیت ایمنی در یک سایت تصفیه هسته‌ای قدیمی در انگلیس رو به افول است و مقامات این کشور درباره وضع آن شفاف نیستند.

یک سند تازه منتشر شده نشان می‌دهد که در پی بدتر شدن وضع نشتی در بخش زباله‌های رادیواکتیو خطرناک‌ترین سایت هسته‌ای اروپا، خطر آلودگی آب‌های زیرزمینی در مناطق اطراف به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش گاردین، نگرانی‌ها در مورد این سایت هسته‌ای که «سیلافیلد» نام دارد، افزایش یافته است. گفته می‌شود ساختمان قدیمی سایت پوسیده در حال فرو ریختن است و در یکی از مخازن شکاف وجود دارد. 

در سندی که برای اعضای هیئت مدیره این سایت هسته‌ای ارسال شده و به رویت گاردین رسیده است، نگرانی‌های گسترده‌ای در خصوص کاهش ایمنی بیان شده است. وضعیت به گونه‌ای است که مقامات آمریکایی هم در مورد زیرساخت‌های خراب سایت هشدار داده‌اند. گفته می‌شود بتن یک حوضچه‌ که حاوی مواد سمی است، ترک برداشته و در عین حال مقامات انگلیسی در مورد این موارد شفاف نیستند. 

این نگرانی‌ها به تنش با دولت‌های ایرلند و نروژ نیز منجر شده است. نروژ می‌گوید اگر حادثه‌ای در این سایت رخ دهد، ذرات رادیواکتیو با باد‌های جنوب غربی بر فراز دریای شمال پخش خواهد شد که می‌تواند پیامد‌های ویرانگری برای تولید غذا و حیات وحش نروژ داشته باشد.

سلافیلد سایتی به مساحت ۶ کیلومتر مربع در شهر «کامبریا» در شمال غربی انگلیس است که ۱۱ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. زباله‌های هسته‌ای حاصل از برنامه‌های تسلیحاتی و همچنین برنامه‌های تولید برق در این سایت ذخیره و سپس تصفیه می‌شود. گفته می‌شود سلافیلد بزرگ‌ترین تاسیسات تصفیه زباله هسته‌ای در اروپا است و قدمت آن به دهه ۱۹۶۰ بازمی‌گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
این انگلیسیای حروم زاده همونان که جنون گاوی رو مخفی کرده بودن
آخرین اخبار