ممنوعیت یادگارنویسی بر چهره‌ی آثار تاریخی در مهاباد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: نقوش صخره‌ای خره هنجیران این شهرستان سندی برای قدمت این منطقه است و شهروندان از تخریب و یادگارنویسی بر آن خودداری کنند.

ناصر صدفی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: نقوش صخره‌ای یا سنگ‌نگاره‌های خره هنجیران با قدمتی که به هزاره اول پیش از میلاد بازمی‌گردد، در ۲۸ کیلومتری جنوب شهر مهاباد، در جاده مهاباد به سردشت و در دره‌ای به نام خره هنجیران قرار دارد.

وی اضافه کرد: نگاره‌ها را می‌توان روی چندین سنگ از جنس شیست رسوبی مشاهده کرد این نقش‌ها شامل تصویر‌هایی از اسب، سوار کار و شکار حیوانات می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: با توجه به ارزش تاریخی، این اثر از جاذبه‌های گردشگری مهاباد به شمار می‌آید و در ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۳۳۲۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

صدفی ادامه داد: از روی نقاشی‌های کهن آن تخته سنگ ها، می‌توان به اندیشه ها، باورها، آیین‌ها و تمامی رخداد‌های زیستی ساکنان این منطقه پی برد و آن‌ها شناسنامه‌های کهن و بی بدیل و شاخصه‌های کم نظیر هویتی مردمانی است که طی هزاره‌ها در آن سرزمین می‌زیسته اند.

وی گفت: نقوش صخره‌ای در ایران و حتی در جهان بسیار کم و نادر هستند و به همین دلیل نقوش صخره‌ای خره هنجیران مهاباد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و طبق پرتوکل‌های جهانی هر گونه جابجایی و دخل و تصرف در آن‌ها ممنوع است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد از گردشگران خواست از هر گونه یادگارنویسی و یا تخریب و ضربه زدن به نقوش صخره‌ای خره هنجیران مهاباد خودداری کنند، زیرا در صورت تخریب آن دیگر امکان پدیدار شدن نمونه آن بسیار سخت و شاید غیرممکن باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.