مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان:

پرتکرارترین مخاطره در جنوب استان کرمان سیل است

سالخورده گفت: پرتکرارترین مخاطره در جنوب استان کرمان سیل است و ضرورت دارد نقاط حادثه‌خیز و آسیب‌پذیر شناسایی و مقاوم‌سازی شوند.  

 حمید سالخورده در نشست ستاد مدیریت بحران ۸ شهرستان جنوبی کرمان گفت:  کارشناسان با توجه به نقشه‌های بارشی و گزارش هواشناسی برای امسال نسبت به ۱۰ سال گذشته، بارش‌های بیش از حد نرمال را پیش‌بینی کرده‌اند و  پرتکرارترین مخاطره در جنوب استان سیل است و ضرورت دارد نقاط حادثه‌خیز و آسیب‌پذیر شناسایی و مقاوم‌سازی شوند.  

وی یکی از اصلی‌ترین مسائل در پاسخ به بحران را شناسایی ظرفیت‌ها و امکانات هر منطقه دانست و افزود: نیرو‌های مسلح و بسیج، تشکل‌های مردمی، خیریه و گروه‌های جهادی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در امدادرسانی بحران‌ها داشته باشند.  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان بیان داشت: مصوبات ستاد بحران، مانند مصوبات شورای تامین لازم‌الاجرا هستند و در کنار وظایف ذاتی دستگاه‌ها، مسئله آموزش هم در دستگاه‌های مرتبط و هم برای مردم بسیار مهم است.

او تصریح کرد: هنر مدیریت در بحران‌ها هزینه کردن صرف نیست؛ بلکه راهبرد اول مدیریت بحران، شناسایی موقعیت زمانی و مکانی، تشکیل بانک اطلاعاتی مخاطرات و شناسایی پهنه‌بندی سیلاب‌ها است.  

سالخورده افزود: شهرستان‌ها باید یک بانک اطلاعاتی جامع شناسایی از بحران‌های منطقه داشته باشند و با اولویت‌بندی آن‌ها و پیشگیری از مخاطرات منطقه هدف، کار را انجام دهند.  

او با گلایه از برخی دستگاه‌ها و نهاد‌ها بیان داشت: دوره بازگشت رودخانه‌ها ۲۰ تا ۲۵ سال است؛ اما مشاهده شده در مسیر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌های فصلی، ساخت و ساز انجام گرفته که بعضا موجب بحران و خسارات جانی و مالی می‌شود.  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به بودجه تخصیص یافته به شهرداری‌ها بیان داشت: شورای شهر می‌تواند ۵ درصد از بودجه شهرداری را برای مقابله با سیلاب‌ها و روان‌آب‌های سطحی اختصاص دهند.  

او افزود: اینکه هر منطقه‌ای یک شناسایی و سطح‌بندی بحران داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است و از فرمانداران شهرستان‌های جنوبی می‌خواهم برای این موضوع حساسیت داشته باشند.  

سالخورده با اشاره به ضرورت لایروبی رودخانه‌ها، مسیل‌ها و دهانه پل‌های جاده‌ای گفت: فرمانداران با اعلام ۳ نقطه حادثه‌خیز هر شهرستان براساس اهمیت و اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی برای پیشگیری اقدام کنند.  

تشکیل منظم ستاد بحران شهرستان‌ها، اولویت‌گذاری مصوبات، تخصیص اعتبار از سوی دستگاه‌های اجرایی پایش سرزمینی، شناسایی نقاط مخاطره‌آمیز و بحران آفرین، پیش‌بینی سوخت‌های جایگزین، ایجاد چاه‌های جذبی در شهرها، تامین امکانات مورد نیاز در انبار‌های هلال احمر، تجهیز راهدارخانه‌های کوهستانی، مشخص کردن مناطق اسکان اضطراری و ... از جمله نکات مورد تاکید در این جلسه بود.  

احمد بلندنظر، فرماندار جیرفت نیز در این نشست گفت: به دلیل شرایط خاصی که در جنوب استان کرمان وجود دارد باید یک اعتبار ویژه در نظر گرفته شود؛ زیرا بدهی‌های زیادی نیز از قبل داریم.  

وی بیان داشت: دستگاه‌های اجرایی بعضا در ایام عادی نیز با کمبود نیرو مواجه هستند و این کمبود نیرو در بحران‌ها نمود بیشتری دارد که حتما تقویت نیرو‌ها ضروری است.  

حمدالله فاریابی، مشاور استاندار کرمان در شهرستان‌های جنوبی استان نیز بیان داشت: مدیران براساس شرایط اقلیمی شهرستان‌های جنوبی باید تصمیم‌سازی کنند، شرایط خاص منطقه و کمبود امکانات مستقر در جهت استفاده از آن‌ها در زمان وقوع بحران‌ها می‌تواند خود یک بحران باشد؛ بنابراین تمام فرمانداران جنوب باید براساس سرفصل‌ها و درخواست‌های اداره کل مدیریت بحران تا حد امکان آن‌ها را فراهم کنند.

او افزود: شرایط خاص خاک مناطق جنوبی استان کرمان ایجاب می‌کند برای احداث سیل بند‌های موثر از خاک مرغوب تری استفاده کنیم؛ زیرا خاک این مناطق سست است و مناسب سیل بندی به طور کامل نیست.  

فاریابی با اشاره به وجود معادن در جنوب استان کرمان بیان داشت: معادن منطقه چارچوب قانونی و مدیریتی خاص خود را دارند و در قالب مسئولیت‌های اجتماعی می‌توانند در بحران‌ها یاری‌رسانی کنند.  

سرهنگ شاهرخی، فرمانده بسیج سازندگی سپاه ثارالله استان کرمان نیز در این نشست گفت: تمام اقدامات محرومیت‌زدایی باید منجر به امنیت پایدار شود که در بحث آبرسانی اقدامات موثری انجام گرفته و این برنامه تا سال ۱۴۰۶ ادامه دارد.  

او افزود: جذب اعتبارات در خصوص نیاز مناطق کمتر توسعه یافته و محروم صورت گرفته و موظف هستیم این اعتبارات را با یک مدیریت جامع و یکدست هزینه کنیم که  بخشی از این اعتبارات در حوزه جهاد کشاورزی و اقدامات مورد نیاز آبخیزداری و آبخوان‌داری است.  

 این نشست فوق‌العاده با حضور مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب استان، ۸ فرماندار شهرستان‌های جنوبی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی جنوب کرمان برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.