سرپرست اداره محیط زیست شاهرود:

توله پلنگ‌های ایرانی آبشار شاهرود ۲ ساله هستند

عراقی گفت: ۲ قلاده توله پلنگ هیرکانی اصیل ایرانی که همراه مادرشان در منطقه آبشار شهر شاهرود چندین بار طی روز‌های اخیر مشاهده شدند، ۲ سال سن دارند.

عراقی گفت: توله پلنگ‌های هیرکانی ایرانی تا بلوغ و زادآوری که حدود سه تا چهار سالگی است، زیر چتر حمایتی مادر قرار دارند.

وی با بیان اینکه بلوغ پلنگ به شرایط محیطی و غذایی مناسب وابسته است، ابراز کرد: علف خوارهایی مانند خرگوش، قوچ، میش، کل و بز از جمله حیوانات چرخه غذایی این حیوان کمیاب محسوب می‌شوند.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه در عادت طبیعی پلنگ حمله به انسان وجود ندارد، اظهار کرد: چنانچه این حیوان زخمی، در تعقیب و گریز و یا راهی برای فرار نداشته باشد به هدف خود حمله می‌کند.

وی ادامه داد: پلنگ هیرکانی ایرانی به دلیل تعصب خود به منطقه زیستگاهش، تا زمانی که احساس خطر نکند، حضور انسان را در منطقه نادیده می‌گیرد.

عراقی، پلنگ را دشمن سگ‌های ولگرد دانست و افزود: پلنگ به نوعی منطقه استحفاظی خود را از این حیوان پاکسازی می‌کند.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان شاهرود گفت: امنیت پایدار در منطقه‌های شکار ممنوع این شهر، برخورد قانونی و قاطع با متخلفان شکار و صید، زندگی حیات وحش را در این منطقه تضمین کرده است.

وی، علت مشاهده پلنگ ایرانی هیرکانی در محدوده آبشار و حاشیه شهر شاهرود را سهولت شکار و دست‌یابی به غذا در این منطقه پایین دستی خواند و افزود: پلنگ نیز همانند سایر موجودات شکار آسان در مناطق پایین دست را به مناطق سخت، بالا و مرتفع کوهستانی ترجیح می‌دهد.

عراقی از مردم خواست برای حفظ امنیت بیشتر در ساعت‌های ابتدای روز و انتهای شب به تنهایی در منطقه آبشار شاهرود تردد نکنند.

وی با اشاره به انتشار ۲ فیلم کوتاه از حضور یک قلاده کفتار و یک حیوان پشمالو سیاه رنگ نیز در فضای مجازی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد حیوانی که در میان کوه‌های آبشار شاهرود به عنوان کفتار در کنار کل و بزها حرکت می‌کند، شغالی در حال ریختن موهای تابستانی و درآوردن موهای ضخیم‌تر پاییزی برای گذران سرمای زمستان است.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان شاهرود ادامه داد: فیلم کوتاه دیگری که چند باری در فضای مجازی از حضور حیوان پشمالو سیاه رنگ دست به دست شده، گربه‌ای خانگی و دارای تغذیه مناسب است که جثه به نسبت بزرگی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.