هیو روستایی با قدمت ۲ هزار سال در میان رشته کوه های البرز

هیو روستایی خوش آب و هوا از توابع شهرستان ساوجبلاغ، بخش مرکزی در استان البرز است که قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد.

از بنا‌های مهم و تاریخی روستای هیو ساوجبلاغ،  آسیاب حاج رحیم است. این بنای قدیمی در مرکز روستا واقع شده است سابقه آسیاب به دوره قاجاریه و با مصالح سنگ و ملات ساخته شده و مثل دیگر آسیاب‌ها دارای چندین بخش است که در مجموع یک آسیاب کامل را تشکیل داده است.
 
آب چشمه غار هیو در دره واسوار دیده می‌شود که منشع آن قله شاه نشین است. این غار در شمال غربی هیو، در دامنه کوه و دره تفریحی واسوار واقع شده است.  این غار واسوار نیز نامیده‌ می‌شود. دهانه ورودی آن ۶۰سانتی متز است که شیب زیاد ورود به آن را مشکل کرده است. بدنه اصلی غار شامل تالار بزرگی است که ارتفاع آن در قسمت‌هایی به بیش از ۲۳متر می‌رسد.
برای دسترسی به این غار باید از انتهای شمالی روستای هیو خارج شد و از طریق جاده‌ای خاکی به سمت شمال غرب حرکت کنید، بعد از گذشتن از باغ‌های روستای هیو و گذر از رودخانه‌ای که به سمت غرب می‌رود و بعد از رسیدن به دومین آب بند سیمانی و بزرگ، به سمت تپه آن سوی رود رفته و بالای تپه می‌توان دهانه چاه مانند غار را یافت.
 
شهری زیر زمینی هیوبا قدمتی بیش از ۲ هزار سال قرار دارد که زمانی مخصوص معدن دارن هیو بوده است این معدن داران برای زندگی و نگه داری احشام خود شهر زیر زمینی را ساختند و از آثار و شواهد بر می‌آید که به آن رونق هم داده بودند.
 
این منطقه در مجاورت کوه‌های البرز قرار دارد و دارای مناظر زیبا در دامنه این کوه‌ها است، در گذشته نه چندان دور در این روستا اکثریت مردم به کار معدن مشغول بودند که محصولات معدنی ذغال سنگ عمده‌ترین آن بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.