سگ‌های ولگرد؛ تهدیدی برای سلامت جامعه

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه سگ‌های ولگرد را تهدیدی برای سلامت جامعه عنوان کرد.

حسین حیدری  از وجود سگ‌های ولگرد به عنوان یک معضل در شهر‌ها یاد کرد و گفت: سگ‌های ولگرد تهدید جدی برای سلامت انسان‌ها بوده و منشاء بروز بیماری‌های خطرناکی مثل هاری هستند.

حیدری با بیان اینکه بیماری هاری یک بیماری ۱۰۰ درصد کشنده است، افزود: حیوان مبتلا به هاری تا زمان مرگ ناقل بیماری بوده و احتمال انتقال بیماری با گزش و یا ترشحات سگ مبتلا، به انسان و دیگر حیوانات خونگرم زیاد است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: بیماری هاری در انسان هم به شدت خطرناک بوده و در صورت بروز علائم، مرگ فرد قطعی است.

وی سپس با بیان اینکه حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر همچنین باعث ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان می‌شود، گفت: سگ‌های ولگرد به دلیل اینکه داروی ضدانگل دریافت نمی‌کنند، عامل مهم انتقال بیماری‌های انگلی مثل کیست هیداتید هم می‌شوند.

حیدری در ادامه با بیان اینکه مسئولیت جمع آوری سگ‌های ولگرد با دامپزشکی نیست، گفت: شهرداری‌ها باید نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر اقدام کنند.

 وی با اشاره به آمادگی مجموعه دامپزشکی استان برای عقیم سازی سگ‌های ولگرد، ادامه داد: مجموعه دامپزشکی استان کرمانشاه در صورت اعلام نیاز شهرداری و دیگر نهاد‌ها در جهت حفظ سلامت شهروندان پای کار بوده و در چارچوب قوانین از تمام ظرفیت خود برای مقابله با ازدیاد سگ‌های ولگرد تلاش خواهد کرد.

حیدری توضیح داد: در گذشته سگ‌های ولگرد را با استفاده از لقمه‌های مسموم از بین می‌بردند، اما هم اکنون عقیده بر این است که این سگ‌های ولگرد باید نگهداری و عقیم سازی شوند تا از ازدیاد آن‌ها جلوگیری شود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.