نقش استناد به مقاله در ارتقای جایگاه جهانی دانشگاه‌های استان اصفهان

مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: میزان استناد به مقاله‌های علمی در ارتقای جایگاه دانشگاه‌های اصفهان در رتبه‌بندی‌های جهانی نقش اساسی داشته است.

مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: میزان استناد به مقاله‌های علمی در ارتقای جایگاه دانشگاه‌های اصفهان در رتبه‌بندی‌های جهانی مانند «تایمز» و «کیو اِس» نقش اساسی داشته است.

اصغر غلامی با اشاره به  ارتقای جایگاه برخی از دانشگاه‌های اصفهان در رتبه‌بندی‌های جهانی امسال افزود: مسائل آموزشی و پژوهشی بویژه استنادات علمی در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

او  با بیان اینکه نظام‌های رتبه‌بندی جهانی ملاک‌های کلی مانند آموزش، پژوهش، استنادات علمی و روابط بین الملل را در ارزیابی دانشگاه‌ها مورد توجه قرار می‌دهند، اظهار داشت: هر یک از آن‌ها روش‌های محاسبه مختص به خود را برای این شاخص‌ها دارند، اما ملاک‌های اصلی آن‌ها شبیه به هم است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بخش قابل توجهی از ارزیابی نظام‌های رتبه‌بندی به استناد به مقاله‌های علمی باز می‌گردد به این معنی که مقاله‌هایی که از یک دانشگاه منتشر شده تا چه حد در سطح جهانی دیده شده است و سایر پژوهشگران به آن‌ها مراجعه کرده اند.

غلامی با اشاره به جدیدترین رتبه‌بندی آسیایی نظام «کیو اس» که به تازگی منتشر شده است، اضافه کرد: در این رتبه بندی ۳۱ دانشگاه از کشورمان حضور دارد که صنعتی اصفهان بعنوان چهارمین دانشگاه صنعتی ایران در این فهرست قرار گرفته است.

او با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان در جایگاه ۱۹۱ این نظام رتبه‌بندی معتبر در آسیا قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: وضعیت این دانشگاه در زمینه‌هایی مانند استناد به مقاله‌های علمی، نسبت استاد به دانشجو، نسبت دانشجویان دکترا و ارتباط با صنعت بهبود یافته که در رتبه بندی تاثیر داشته است.

غلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های کشورمان و اصفهان ظرفیت بسیار قوی برای داشتن رتبه‌های بهتری در سطح دنیا و آسیا دارند، تصریح کرد: برای رسیدن به این امر باید از ظرفیت‌های موجود به درستی استفاده کنیم و نیاز است که ارتباطات بین المللی گسترده‌تر و محدودیت‌های تامین و به روز کردن تجهیزات و آزمایشگاه‌ها برطرف شود.

 استناد به مقاله (Citation) ارجاع به یک منبع علمی اعم از مقاله یا کتاب است؛ ارجاع به مطالب علمی نویسنده‌ای توسط محقق یا نویسنده دیگر باعث افزایش اعتبار مقاله مورد استناد می‌شود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.