در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نحوه شکایت از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل/ کمیته طبقه بندی مشاغل در کارگاه‌ها مستقر هستند

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار گفت: کمیته طبقه بندی مشاغل برای نظارت و رسیدگی به شکایت کارگران در کارگاه های مشمول این طرح مستقر هستند.

احمد غریوی مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طرح طبقه بندی مشاغل با هدف عدالت مزدی برای کار‌های هم ارزش که در شرایط مساوی و مشخص کردن دامنه مسئولیت‌ها و شرح مشاغل در هر کارگاه ایجاد شده است.

وی گفت: براساس ماده ۴۸ قانون کار وزارت کار این وظیفه را بر عهده دارد که نسبت به طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه‌های مشمول اقدام کند و در ماده ۴۹ قانون کار هم تصریح کرده که اجرای این طرح با وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی است.

غریوی گفت: وزارت کار وظیفه دارد نسبت به الزام واحد‌های مشمول طرح اقدام کند و کارفرمایان موظف هستند در راستای عدالت مزدی برای کار‌های هم ارزش که در شرایط مساوی انجام می‌شود طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا کنند.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و سرپرستان به عنوان کمیته طبقه بندی مشاغل در کارگاه‌هایی که مشمول طرح طبقه بندی مشاغل هستند جهت نظارت بر اجرای این کار مستقر می‌شوند.

وی گفت: در صورتی که در کارگاهی طرح طبقه بندی مشاغل را انجام ندهد یا انحرافی از این طرح صورت گیرد کارگر باید این موضوع را در ابتدا به اطلاع اعضای کمیته طبقه بندی مشاغل و نمایندگان خود در این کمیته برساند.

غریوی با بیان اینکه اعضای کمیته آموزش دیده هستند و از وزارت کار مجوز فعالیت دارند گفت: کمیته‌های مستقر در کارگاه باید نسبت به استماع اظهارات و یا شکایت‌های کارگران از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای حل مشکل اقدام کنند.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در صورتی که کمیته مستقر در کارگاه‌ها به هر نحوی پاسخگوی مسائل و مشکلات کارگری نبود و نتوانست به مشکل رسیدگی کند باید موضوع به هیات‌های حل اختلاف انعکاس داده شود.

وی گفت: هیات‌های حل اختلاف ملزم هستند در رابطه با اختلافات ناشی از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه‌ها اقدام کنند.

 غریوی اظهار کرد: هیات‌های حل اختلاف به روش‌های مختلف از جمله ارجاع موضوع به کارشناسان خبره که در این زمینه وجود دارند نسبت به بررسی شکایت‌های کارگران در رابطه با انحراف از طرح طبقه بندی مشاغل اقدام و رای مقتضی صادر می‌کنند که لازم الاجراست و هر دو طرف باید تمکین و اجرا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید پورمهدی
۲۱:۱۶ ۰۶ آذر ۱۴۰۲
باسلام آیا شخصی که طبقه بندی قبلاً شده عنوان شغل و گروه آن مشخص است بعداز ده آیا کارفرما میتواند تغییر شغل بدون اطلاع کارگر و هرگونه رضایتی از آن شغل وگروه آن دوسه گروه پایین بیاورد
و با مراجعات مکرر کارگر اهمیتی نمی دهد و حتی از ورود به محل کار خودداری میشود تا ینکه به مراجع حل اختلاف مراجعه وبخشی از خسارت وارده را دریافت می نمایید درصورتیکه گروه شغلی از سال ۸۵ تاکنون ارتقا داده نشده و مدعی کاری رمان این است که طرح طبقه اجرا نمودن تکلیف چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۶ آبان ۱۴۰۲
شهرداری خرم اباد پیش قدم هست همه کارگران و کارمندان .هیچ مشکلی ندارن در احکام صادر شده و شغل های تعین شده برای افراد .همه سر جای خودشان هستن . ................. لطفا پیگیری کنید خیلی داره حق کشی میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۶ آبان ۱۴۰۲
ما کارگران شرکت ایرانخودرو تبریز سالن مونتاژ خودرو هستیم همکاران ما در شرکت ایرانخودرو تهران سالن مونتاژ شامل طبقه بندی مشاغل سخت و زیان میشوند و بیست سال بازنشسته میشوند ولی کارخانه ایرانخودرو تبریز اینطور نیست.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۹ ۲۶ آبان ۱۴۰۲
باسلام و درود خدمت شما طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد ؟؟ این طرح بزرگ و انقلابی و بت شکن برای همیشه این بساط رو جمع میکرد . مهلت 45 روز قبل از عید نوروز سه سال قبل هنوز تمام نشده است عمر حضرت نوح و صبر حضرت ایوبم نداریم
Iran (Islamic Republic of)
شرکتی مظلوم
۱۱:۲۸ ۲۶ آبان ۱۴۰۲
آره شما راست میگی بیچاره کارگرشرکتی و پیمانکاری بهشون پشت پناه میگن همین که هست نخواستی برو به سلامت راست میگید خودتون مستقیم وامری بیایید اجرا کنید نکنه خودتونم از اخراج میترسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۶ آبان ۱۴۰۲
اکثر مشکلات ما به دلیل دخالت ودستکاری و دستوری کردن مسایل کشور است،چه در بخش خصوصی وخصوصا دولتی که ازبیت المال مصرف میکند باید کسی که بهترین کیفیت را با کمترین دستمزد انجام میدهدجایگزین واستخدام شود،ونرخ ارز و منابع انرژی مصرفی کشور تک نرخی و واقعی و آزاد باشد و صادرات و واردات آزاد و بدون گمرک باشد،و در عوض ثروت حاصل که رقم چند میلیون تومانی برای هر نفر در ماه میشود را بین همه تقسیم کرد تا حتی در صورت بیکاری یا ناتوانی هم امکان زندگی لاقل نصف سطح متوسط بوجود آید وهر کس از سهمش از کشور استفاده کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ آبان ۱۴۰۲
ساعت کار کارگران نیروگاه برق شهدای پاکدشت رو به زور از ۸ به ۱۲ افزایش دادند و با اعمال رتبه بندی مشاغل بجای افزایش حقوق و پایه با کاهش روبرو شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ آبان ۱۴۰۲
ساعت کار کارگران نیروگاه برق شهدای پاکدشت رو به زور از ۸ به ۱۲ افزایش دادند و با اعمال رتبه بندی مشاغل بجای افزایش حقوق و پایه با کاهش روبرو شدند.
آخرین اخبار