کارشناس آمریکایی:

آمریکا برای تزلزل موقعیت روسیه در آسیای مرکزی باید از سد مستحکم ایران عبور کند

یک کارشناس آمریکایی معتقد است که واشنگتن برای فرار از شکست اوکراین در برابر روسیه سعی می‌کند تروریست‌ها را به آسیای مرکزی و روسیه انتقال دهد.

پل کریگ رابرتز کارشناس آمریکایی و از کارمندان سابق کاخ سفید معتقد است ایالات متحده در راه اندازی جنگ بین اوکراین و روسیه شکست خورده است و پس از این تلاش خواهد کرد با اجیر کردن تروریست‌ها موقعیت روسیه در سراسر خاورمیانه و آسیای مرکزی را متزلزل سازد.

رابرتز که در زمان دولت رونالد ریگان در کاخ سفید کار می‌کرد، در مصاحبه با کانال یوتیوب Dialogue Works افزود: واشنگتن برای متزلزل کردن موقعیت روسیه در خاورمیانه و آسیای مرکز باید از سد مستحکم ایران عبور کند، در غیر اینصورت، امکان انتقال تروریست‌ها به آسیای مرکزی و خود روسیه ممکن نیست.

این کارشناس معتقد است که دولت آمریکا قصد دارد «تهدیدی بسیار بزرگتر از تهدید فعلی اوکراین برای روسیه ایجاد کند.»

پیش از این، الکساندر بورتنیکوف، مدیر سرویس امنیت فدرال روسیه گفته بود که غرب اوکراین را به سکویی تبدیل کرده است که تروریست‌ها و مزدوران روش‌های جنگ مدرن را یاد می‌گیرند تا بعداً این تجربه را در کشور‌های مستقل مشترک المنافع (آسیای مرکزی) به کار گیرند.

به نوبه خود، الکسی لگینکوف، معاون اداره چالش‌ها و تهدید‌های جدید وزارت خارجه روسیه، خاطرنشان کرد که ایالات متحده همچنان به «تماس نزدیک» با تروریست‌های داعش و القاعده ادامه می‌دهد و وانمود می‌کند که با آن‌ها می‌جنگد.

به گفته وی، کشور‌های آسیای مرکزی به دلیل اقدامات واشنگتن همچنان در معرض خطر گسترش تهدید تروریستی قرار دارند.

پیشتر، روزنامه واشنگتن پست نوشت: اگر کنگره بودجه کمک‌های اضافی به اوکراین را تایید نکند، ممکن است عواقب جدی ژئوپلیتیکی به دنبال داشته باشد و یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را تضعیف کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار