رهبر انقلاب:

تشکیل پایگاه فکری تهاجمی را از علامه طباطبائی یاد بگیریم

رهبر انقلاب فرمودند: امروز ما نیازمند پایگاه فکری تهاجمی هستیم که پاسخگوی نیاز‌های روز و شبهات باشد و این کار را باید از مرحوم علامه طباطبایی یاد بگیریم.

متن بیانات رهبرانقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی که در تاریخ چهار‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری همایش در قم منتشر شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، مرحوم علامه را پدیده‌ای کم نظیر در حوزه‌های علمیه در قرن‌های اخیر خواندند و گفتند: یکی از کار‌های مهم آیت‌الله سید محمد حسین طباطبایی در بحبوحه تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه، جهاد فکری و تشکیل یک پایگاه فکری مستحکم و با آرایش تهاجمی بود، کاری که امروز به آن نیاز داریم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی‌های برجسته و ممتاز مرحوم علامه طباطبایی همچون «علم»، «پارسایی و پرهیزگاری»، «مَلَکات اخلاقی»، «ذوق هنری و شعر و ادبیات» و «صفا و رفاقت و وفاداری»، افزودند: در بُعد علمی ایشان جنبه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها تنوع علمی کم نظیر آن مرحوم است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تسلط علامه طباطبایی در علومی همچون «فقه»، «صول»، «هیئت و ریاضیات»، «تفسیر»، «علوم قرآنی»، «شعر و ادبیات» و «اَنساب» خاطرنشان کردند: در کنار این تنوع علمی عجیب، عمق علمی و فکری ایشان در علوم مختلف نیز بسیار قابل توجه است به گونه‌ای که یک اصولی صاحب مبنا و یک فیلسوف نوآور و یک مفسر شگفتی‌ساز بود.

انتشار اکثر آثار علمی علامه طباطبایی در دوران حیات و شاگرد پروری ایشان از دیگر جنبه‌های علمی مرحوم علامه طباطبایی بود که رهبر انقلاب به آن‌ها اشاره کردند و افزودند: تربیت شاگردان عالِم و اندیشمند و تاثیرگذار همچون شهید مطهری و شهید بهشتی و مرحوم مصباح یزدی در هیچ عالِم دیگری تا به این حد دیده نشده است و اکثر شاگردان مرحوم علامه نیز جزو نقش آفرینان انقلاب اسلامی بودند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دو ویژگی برجسته علامه طباطبایی را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: یکی از این ویژگی‌ها، جهاد علمی کم نظیر و تشکیل یک پایگاه فکری مستحکم با رویکرد تهاجمی، در بحبوحه تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه و شبهه افکنی‌ها بود که دو اثر «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و «تفسیر المیزان» نمونه‌هایی از این جهاد علمی هستند.

ایشان تفسیر المیزان را دریایی از معارف اجتماعی و سیاسیِ روز در کنار مبانی فکری و حِکَمی و جنبه‌های خاص تفسیری برشمردند و گفتند: امروز نیز ما نیازمند پایگاه فکری تهاجمی هستیم که پاسخگوی نیاز‌های روز و شبهات باشد و این کار را باید از مرحوم علامه طباطبایی یاد بگیریم.

رهبر انقلاب اسلامی، عمل به معارف اخلاقی و سلوکی و بسنده نکردن به ارائه صِرف مطالب اخلاقی را دومین ویژگی برجسته علامه دانستند و خاطرنشان کردند: مرحوم علامه طباطبایی با آن همه وجوه علمی، هیچ هویتی برای خود قائل نبود و در برخورد‌های رفاقتی و عمومی یک انسان نرم‌خو، صاحب حِلم و متواضع و گرم و گیرا و دلچسب و خوش بیان بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: علامه طباطبایی آنقدر که اکنون شناخته شده است در زمان حیات، شناخته شده نبود و به برکت اخلاص ایشان، روز به روز شخصیت و آثار علامه در سطح کشور و دنیا، بیشتر شناخته خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۵ آبان ۱۴۰۲
مردم را تشویق کردند در بورس شرکت کنند سرمایه گذاری کنند اما دیگه لام تلکام بروی مبارک خودشان نمی‌آورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
چرا درد و رنج مردم و نظراتشان را منتشر نمی کنید
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۱۲:۵۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
آقا چی میزنی انگار بالایی بیا پایین حال مارو هم ببین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
سهام عدالت شرکت ها را جداگانه و در سامانه های عادی بورسی قابل معامله کنید ، از استخدام افراد و ایجاد دستگاه های بیشمار و کارمند و حقوق های اضافی در صندوق های استانی سهام عدالت جلوگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
تا وقتی ایران و پاکستان آن سمت مرز شرقی کشور در پاکستان پایگاه های اقتصادی مرزی و شهرهای با ترکیب جمعیتی شامل شیعه ، درست نکنند فعلا اوضاع درست نخواهد شد. باید آن سمت مرز پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه حتی نیروگاه هسته ای با منافع اقتصادی برای هر دو کشور احداث شود که نیاز به هنر دیپلماسی دارد آقای وزیر خارجه عزیز کاری بکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
جانم به فدایت آقا جان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۵ آبان ۱۴۰۲
اوغ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
سامانه ای که حقوق و مزایا و تمام دریافتی کارکنان دولت و شرکت های دولتی نفتی و بانکی و صنایع و شرکت ها و هلدینگ های دولتی را مشخص کند ایجاد کرده و تمام دریافتی مدیران سطوح بالا را شفاف نمایش دهید در گام اول. تمام حقوق و مزایا و پاداش های مدیران شرکت های نیمه دولتی و خصوصی را مشخص کنید و مالیاتش را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
ملاک ادامه تدریس استادان دانشگاه را از محور چاپ مقاله خارجی، خارج کنید و به آسانی به اساتید دانشگاه فقط با چاپ مقالات خارجی ارتقا رتبه ندهید. جلو رانت و فساد استادان دانشگاه را بگیرید. استادان حریص و طماع، جوان مردم را برای دادن مقاله انگلیسی به عنوان تنها تعریف حرکت علمی پر امتیاز که می شناسند، از حقیقت دانشگاه و اجتماع دور کرده. بدون احساس نیاز اساتید به پروژه های علمی صنعتی، دانش آموختگانی بی عمل و بدون انگیزه و توان برای فعالیت در کشور خواهیم داشت. از فرار دانشجویان عالم بترسید ولی از فرار اساتید بی عمل نترسید. دانشجو عالم با مدیریت و برنامه ریزی در کشورهای خارجی می شود محور تولید و پیشرفت آنها و استاد بی عمل می شود نابود کننده جوان داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
هرگونه دریافت اجاره و فروش مسکن بدون مشخص بودن سند رسمی ملک و قرارداد و پرداخت مالیات صاحب خانه را جرم و پولشویی اعلام کنید و حساب های بانکی دریافت کننده را توقیف و فرد را مجازات مالی و مالیاتی کنید و فرد افشا کننده را پاداش دهید تا اتمام قرارداد غیر رسمی، مستاجر بماند و یا از فروشنده غیر رسمی، خسارت بگیرد. با افزایش مالیات سنگین برای صاحبان تعداد بیش از سه خانه خالی یا حداکثر به تعداد فرزندان به علاوه دو خانه خالی، در شهری که ساکن هستند از احتکار خانه جلوگیری کنید. برای کسانی که بیش از سه خانه یا حداکثر به تعداد فرزندان به علاوه دو خانه در شهری که ساکن هستند اجاره داده اند به عنوان صنعت اجاره خانه رفتار کرده و قوانین مالیاتی تجاری ایجاد کنید. شهری که ساکن نیستند هم بیش از یک خانه خالی یا اجاره ای از مالک مالیات تجاری بگیرید. بانک ها را هم اگه می تونید از نگه داری املاک ساخته شده خارج کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
یه روزی هم در مورد بورس و داستان کشوندن مردم ساده به بورس و بیچاره کردن آنها صحبت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۱۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
انمایخشی الله من عباده العلماء.
پیامبر فرمودندعلمای امت من افضل از پیامبران هستند.
علامه طباطبایی با آن مقام بلند ورفیع درمکان قرب الهی قرار
داردوحقی هم برعموم مسلمین برای پاسداشت وعملی کردن علوم
وگنجینه ی ذخایری که سالیان درازعمربابرکت خویش راصرف حاصل نمودن آن نمودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
آقا کمی هم درمورد معیشت و گرانی اجناس و تبعیض و بیعدالتی دولتمردان هم حرفی بزنید بخدا به اندازه مردم اعراب منطقه و غزه درایران حق وسهم داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
اول ها وقتی گرفتار بودید در مورد بورس صحبت می کردید ولی حالاه سهامداران را به خاک سیاه نشوندید حرفی در این مورد نمی زنید!؟
آخرین اخبار