سخنگوی کمیسیون تلفیق مطرح کرد:

افزایش ظرفیت رشته پزشکی نیاز به بهبود استاندار‌ها و زیرساخت‌های پزشکی دارد

زنگنه گفت: رشته پزشکی از جمله رشته‌هایی است که به راحتی نمی‌توان ظرفیت آن را افزایش داد.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری اظهار کرد: در لایحه دولت به مجلس در فصل سلامت برنامه هفتم درباره میزان جمعیت پزشک به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲.۳ بود و در خصوص پزشکان متخصص در لایه دولت به جهت تامین نیاز پزشکان متخصص به خصوص برای طرح پزشک خانواده تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی ادامه داد: در این طرح، ابتدا پزشک خانواده باید بیمار را مورد معاینه قرار دهد و در مرحله دوم باید به پزشک متخصص مراجعه کند و به دلیل کمبود پزشک در بعضی شهر‌ها افراد چند ماهی برای معاینه منتظر می‌ماندند که مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد می‌کرد.

زنگنه افزود: در نهایت کمیسیون تلفیق مصوب کرد که هر سال حداقل ۱۲ درصد به ظرفیت پزشکان متخصص خود اضافه کنیم و البته این قانون حداکثر ندارد. این که ظرفیت پزشک متخصص را افزایش دهیم خود امر مطلوبی است. اکنون بر اساس آمار وزارت بهداشت  حدود ۹۶ هزار پزشک عمومی و حدود ۱۶ هزار دستیار تخصصی و ۵۰ هزار نفر از متخصصین ما هستند. طبق آمار ما ۴ تا ۸ هزار نفر پزشک عمومی داریم که پزشکی نمی‌کنند اما ۹۶ هزار نفری که اعلام شده پزشکانی هستند که در حال فعایت هستند و اگر بتوانیم رشد ۱۲ درصدی داشته باشیم رشد مناسبی است.

وی تاکید کرد:‌ رشته پزشکی از جمله رشته‌هایی است که به راحتی نمی‌توان ظرفیت آن را افزایش داد و در غرب هم اگر کسی به دنبال تخصصی است استانداردی دارد و زیرساخت‌های لازم را می‌خواهد. این موضوعی که ما داریم در برنامه هفتم و با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به میزان تخت بیمارستانی و تجهیزات و زیرساخت‌ها و پس از بحث‌های فراوان این رقم اکنون متناسب با زیرساخت‌های کشور در ۵ سال آینده در نظر گرفته شده است. امیدواریم فردا برنامه هفتم را در صحن به اتمام برسانیم و پس از آن دولت مکلف است  تا ابتدای سال آینده آیین نامه ها‌ی خود را بنویسد و اگر این اقدام انجام شود این لایحه از سال آینده باید اجرایی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۲
فقط بلدین تعداد صندلی های هر کلاس رو بیشتر کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۲
والله، زمان تحصیل ما، دانشکده های پزشکی یک دهم الان امکانات نداشتند ، اما فارغ‌التحصیلان اون دانشگاه ها بهترین پزشکان دنیا شدند.
آخرین اخبار