«رئیسی» مأمور پیگیری افزایش ظرفیت رشته پزشکی

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: رئیس جمهور اجرا نشدن قانون افزایش ظرفیت رشته پزشکی را پیگیری می‌کند.

آقای خضریان گفت که کارشکنی‌هایی در برابر این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی رخ می‌دهد؛ افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی به نفع مناطق محروم می‌تواند مشکل کمبود سرانه پزشکی را رفع کند.

۷ دی ماه پارسال شورای عالی انقلاب فرهنگی با افزایش سالیانه جذب ۲۰ درصد دانشجوی پزشکی نسبت به سال قبل موافقت کردند؛ این مصوبه که به عنوان قانون باید اجرایی شود، در مدت ۴ سال به اجرا در می‌آید.

بر اساس مصوبه این شورا، افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی برای دانشجویان همه کشور، به صورت «بومی گزینی» به مناطق محروم اختصاص پیدا می‌کند. با اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ۴ سال، ۹ هزار نفر باید به ظرفیت رشته پزشکی اضافه شود.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیشتر هم اعلام کرده بود ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی در ایران متناسب نیاز مردم رشد نداشته؛ این کمیسیون اضافه کرده در صورتیکه ظرفیت افزایش پیدا نکند، با روند پیری جمعیت، بحران کمبود پزشک در سال‌های آینده شدت پیدا می‌کند.

پرونده «روند پیگیری و تصویب افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی» حدود ۸ ماه پیش در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تشکیل شده؛ در گزارش نظارت این کمیسیون که ۲۳ فروردین ماه ارائه داده، پیشنهاد شده با ایجاد میان‌رشته‌هایی مانند مراقب سلامت یا بهداشت‌کار دهان و دندان، به افزایش دسترسی مردم به خدمات پزشکی کمک شود.

در پیشنهاد دیگری گفته شده دانشگاه‌های وزارت علوم هم اجازه تربیت دانشجوی پزشکی داشته باشند تا «با کاهش تعارض منافع در سیاستگذاری آموزش پزشکی کشور، امکانات تربیت دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی بتواند افزایش پیدا کند.»

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خطاب به رئیس جمهور: تعارف نداریم

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم اخیراً در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی شده؛ آقای شجاعی علی‌آبادی هشدار داده اگر ظرفیت کاهش یافته به ویژه در رشته‌های پرمتقاضی «فوری» اصلاح نشود، این کمیسیون «بدون تعارف» از اختیارات قانونیش برای برخورد با مسئولان مرتبط استفاده می‌کند.

در حالیکه وزارت بهداشت باید الگوی افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی را پس از ۲ ماه برای تصویب در ستاد راهبردی اجرای نقشه علمی کشور ارائه می‌داد، اما در نامه رئیس کمیسیون اصل ۹۰ به آقای رئیسی آمده این الگو به علت تعلل وزارت بهداشت تصویب نشده است.

بر اساس این نامه، «پس از گذشت بیش از ۶ ماه از ابلاغ مصوبه افزایش ظرفیت، گزارش‌ها و شکایت‌های متعدد رسیده به این کمیسیون نشان می‌دهد عملکرد وزارت بهداشت انحراف جدی دارد.»

در آماری که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ داده، ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی از ۴ هزار و ۳۱۸ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۴ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته؛ این کاهش ظرفیت هم برای تمامی رشته‌ها حتی رشته‌های پرمتقاضی آزمون دستیاری است و برای نمونه، ظرفیت پذیرش رشته رادیولوژی با ۲۴ درصد کاهش همراه بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۱ تير ۱۴۰۱
سلام. درود کمسیون۹۰. باور کنید مناطق محروم و ر وستایی از نعمت پزشک و داندانپزشک محرومند. هزینه ایاب و ذهاب کمر آنهاراشکسته
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۳:۱۵ ۱۰ تير ۱۴۰۱
همان که وزارت علوم را به بیگاری نتوانستید بکشید بستان است. دست وزیر علوم درد نکند.
Germany
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۰ تير ۱۴۰۱
تو را بخدا 1000 برابر کنید.
من بامعدل 12 به اروپا امدم و تحصیل کردم و هم اکنون مدت 21 سال است که در
شغل چشم پزشکی مشغول خدمت به مردم هستم ویکی از بهترین متخصص چشم پزشکی به شمار می ایم.
معدل دیپلم و یا کنکور نشان دهنده هیچ چیز نیست.
همه باید شانس تحصیل در رشته مورد علاقه را داشته باشد
آخرین اخبار