پیگیری وضعیت تملک کارخانه ریسباف اصفهان

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: وضعیت تملک کارخانه ریسباف اصفهان در حال پیگیری است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به پیگیری وضعیت تملک کارخانه ریسباف اصفهان گفت: با توجه به نشست‌های مکرری که در خصوص تعیین وضعیت تملک این کارخانه داشته‌ایم و برای برآورد وضعیت دقیق آسیب‌های وارده به این مجموعه عظیم از بخش‌های مختلف این مجموعه بازدید دقیق انجام شده است.

حمیدرضا محققیان افزود: با وجود مشکلات موجود در خصوص دسترسی به قسمت‌های مختلف این کارخانه همکاران ما در معاونت میراث‌فرهنگی با همکاری شهرداری اصفهان در حال تهیه طرح مرمت اضطراری این مجموعه عظیم با توجه به آغاز بارش‌ها در پاییز و زمستان هستند.

او گفت: امیدواریم  با تشریک‌مساعی استانداری اصفهان، مرمتگران هرچه سریع‌تر بتوانند وارد این مجموعه شده و مرمت‌های اضطراری را آغاز کنند.

کارخانه ریسباف که در سال ۸۱ به ثبت ملی رسیده است، در شمار زیباترین و مهم‌ترین بنا‌های صنعتی، تاریخی ایران قرار دارد و در دوران پهلوی اول که ایران رو به سوی صنعتی شدن گذارده بود، ساخته شد.

این کارخانه در شمار ۹ کارخانه‌ای بود که در حوزه صنایع نساجی در اصفهان تاسیس شد؛ کارخانه‌هایی که یا مثل بافناز برای همیشه از صفحه میراث صنعتی اصفهان پاک شدند، یا، چون صنایع پشم (روبه روی کارخانه ریسباف) در یک مجتمع تجاری به یک سردر و کوشک میانی محدود شدند یا، چون نختاب حفظ و به کاربری دیگری تبدیل شدند؛ در این میان، اما اهمیت حفظ ریسباف به دلیل باقی ماندن تمام قسمت‌ها (اگرچه در برخی نقاط متزلزل) و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ دوچندان است.

بانک ملی تملک بنای ریسباف را در اختیار دارد از دوران دولت دهم به این سو بنا بوده، تملک این بنا با رعایت قوانین و مقررات برای ایجاد موزه منطقه‌ای اصفهان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شود؛ این اتفاق، اما به همچنان به دلیل آنچه تحت عنوان «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» خوانده می‌شود، واگذاری آن برای تبدیل شدن به موزه منطقه‌ای و البته نجات از ویرانی عملی نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار