الاعرجی: ۲ اردوگاه برای گروه‌های تروریستی ضد ایرانی در عراق ساخته شد

مشاور امنیت ملی عراق از ساخت ۲ اردوگاه برای گروه های تروریستی ضد ایران در خاک کشورش خبر داد.

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق امروز در گفت‌وگو با روزنامه «الصباح » این کشور گفت: برای اسکان گروه های تروریستی ضد ایرانی که بیش از ۴۰ سال است در خاک عراق حضور دارند، یک اردوگاه در اربیل و یک اردوگاه دیگر نیز در سلیمانیه ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه این پرونده ممکن است دروازه ای برای حل مشکل آب بین دو کشور باشد، افزود: دولت عراق مصمم است همه مشکلات و اختلافات را از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل و فصل کند.

مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به اینکه دولت عراق با انتقال گروه های تروریستی ضد ایرانی به مناطق دور دست از مرز ایران عزم خود را برای حل و فصل مشکلات و اختلافات را از طریق گفت و گو و دیپلماسی نشان داد، افزود: کمیته عالی بین عراق و ایران پس از برگزاری بیش از ۱۴ جلسه در بغداد، اربیل، سلیمانیه و تهران و زیر نظر «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر، تصمیم گرفت که پس از خلع سلاح، تمامی گروه های تروریستی ضد ایرانی حاضر در مرزهای استان های اربیل و سلیمانیه به مناطق دور دست انتقال یابند.

وی با اشاره به اینکه عراق شروع به ایجاد یک اردوگاه در اربیل و یک اردوگاه دیگر در سلیمانیه کرده است، گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم تا آنها را در اردوگاه‌های رسمی تحت نظارت دولت عراق مستقر کنیم.

الاعرجی در خصوص پرونده آب بین ایران و عراق اظهار داشت: راه حل مشخص و در الحاقیه «ج» توافقنامه ۱۹۷۵ موجود است که بر حل این مساله و حق مشترک دو کشور بر آب را تاکید می کند و طرف ایرانی از ما خواسته است که این توافقنامه را فعال کنیم و اکنون توپ در زمین طرف عراقی است.

وی همچنین درباره توافق امنیتی با ترکیه اشاره کرد که نخست وزیر عراق دستور تشکیل کمیته عالی به ریاست وزیر امور خارجه و تعدادی از مراجع ذی صلاح برای سفر به ترکیه و مذاکره درباره پرونده امنیتی با این کشور را داده است.

پایگاه خبری «عراق ۲۴» دیروز (سه شنبه) به نقل از مشاور امنیت ملی این کشور از انتقال گروه‌های تروریستی ضد ایرانی از پایگاه های خود واقع در اقلیم کردستان عراق به مناطق دور دست خبر داد.

به نوشته این پایگاه خبری «قاسم الاعرجی» در هفتمین گردهمایی سفیران عراق در بغداد تاکید کرده بود که تمام گروه‌های تروریستی ضد ایرانی از پایگاه های خود واقع در اقلیم کردستان عراق منتقل شده و نیروهای مرزبانی و پیشمرگه برای حفاظت از آن مناطق مستقر شده اند.

به گزارش ایرنا، توافق امینتی بین ایران و عراق ۱۹ مارس۲۰۲۳ به امضای «علی شمخانی» دبیر وقت شورای امنیت ملی ایران و «قاسم الاعرجی» همتای عراقی وی رسید.

بر اساس توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق، تمام گروه های تروریستی و تجزیه طلب مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا مستقر در اقلیم کردستان عراق باید از مناطق مرزی دو کشور دور و پایگاه های آنها تحویل نیروهای دولت مرکزی عراق شود.

گروه های تروریستی "دموکرات" و "کومله" در سال های اخیر با استقرار در این منطقه، علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران اقدامات تروریستی خود را هدایت می کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار