اصلی ترین عوامل بروز حریق در عرصه‌های منابع طبیعی کرمانشاه

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : سهل انگاری گردشگران و آتش زدن پس‌چر مزارع در صدر عوامل بروز حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان در تابستان امسال قرار داشتند.

فرشید سنجری جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اصلی‌ترین دلایل وقوع حریق در منابع طبیعی استان در سال جاری، گفت : اصلی‌ترین دلیل بروز حریق در منابع طبیعی استان به سهل‌انگاری گردشگران و طبیعت‌گردان در خاموش کردن آتش‌هایی که در دامان طبیعت روشن می‌کنند، اختصاص داشته که ۵۵ درصد حریق‌های رخ داده در منابع طبیعی استان به این دلیل رخ داده است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: دومین عامل مهم در بروز حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان به آتش زدن پس‌چر مزارع از سوی کشاورزان به ویژه در دو ماه اخیر مربوط بوده که سهم این عامل ۲۰ درصد بوده است.

وی افزود: اختلافات قومی و قبیله‌ای از دیگر دلایل بروز حریق در منابع طبیعی استان است.

سنجری با اشاره به پایین آمدن دمای هوا با شروع بارندگی‌های پاییزه، گفت: با کاهش دمای هوا احتمال وقوع حریق در منابع طبیعی استان تقریبا صفر می‌شود و بعید است در ادامه سال شاهد وقوع حریق مهمی در منابع طبیعی استان باشیم.

سنجری سپس با بیان اینکه از ابتدای امسال ۵۳ فقره حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان به وقوع پیوسته، گفت: در جریان این آتش سوزی‌ها ۱۲۲ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان طعمه حریق شده است.

وی افزود: تابستان امسال بیشترین آتش‌سوزی در منابع طبیعی را در شهرستان کرمانشاه و شهرستان‌های منطقه اورمانات شاهد بودیم.

این مسئول با بیان اینکه شرایط امسال از حیث وقوع حریق در منابع طبیعی استان قابل مقایسه با سال گذشته نیست، گفت: سال گذشته به دلیل کاهش میزان بارندگی‌ها و خشکسالی حادث شده، پوشش گیاهی غنی را در منابع طبیعی استان نداشتیم و وقوع حریق هم کمتر بود.

 وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع یک فقره حریق در منابع طبیعی استان به وقوع پیوست که در جریان این حریق دو هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان در آتش سوخت.

وی اشاره‌ای هم به تاثیرگذاری بالای استفاده از دیده‌بان‌ها در منابع طبیعی استان برای مهار به موقع حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی داشت و گفت: از چند سال گذشته با اجرای طرح بکارگیری دیده بان‌هایی از مردم بومی منطقه برای مقابله با بروز حریق شاهد مدیریت بهتر حریق‌های رخ داده در عرصه‌های منابع طبیعی استان بوده ایم.

 وی با بیان اینکه امسال ۲۷۳ دیده بان از بین مردم بومی و محلی برای مدیریت آتش سوزی در منابع طبیعی استان بکارگیری شدند، گفت: این دیده‌بانان به دلیل سکونت داشتن در منطقه معمولا اولین کسانی هستند که در جریان وقوع حریق قرار گرفته، لذا نقش مهمی در اطفا به موقع حریق در منابع طبیعی دارند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار