تائید ۱۴ مورد بیماری هاری در حیوانات حیات وحش استان اصفهان

۱۴ مورد بیماری هاری در حیوانات حیات وحش در استان اصفهان تایید شده است.

 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی اصفهان با بیان اینکه در دام‌های اهلی فعلا موردی از بیماری هاری مشاهده نشده گفت: این ۱۴ مورد در حیواناتی همچون گرگ و شغال و روبا و سگ ولگرد و گربه بوده است.


وحید مقدس با اشاره به اینکه به نظر می‌آید که روند بیماری هاری در حیات وحش احتمالا یک حالت روبه افزایشی داشته باشد افزود: بیماری هاری یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان است. بیماری است که هیچ درمانی ندارد یعنی چه انسان و چه حیوان اگر به این بیماری مبتلا شد هیچ درمانی برایش نیست و سرنوشت مرگ خیلی سخت و دردناکی هست که انتظار آن را می‌کشد.


او گفت: متداول‌ترین راه انتقال بیماری بیماری هاری گزیده شدن توسط یک حیوان هار است که سگ؛ گربه یا روبا و دیگر حیوانات اگر انسان یا حیوان دیگری را گاز بگیرد ویروس عامل بیماری را از طریق بزاقش منتقل می‌کند به بدن حیوان یا انسانی که مورد گزش قرار گرفته است.


مقدس ادامه داد: بیماری هاری دو شکل کلی دارد؛ یکی خشمگین که متداول‌ترین شکل بیماری است بعبارت ساده‌تر حیوانی که خیلی آرام بوده حالت وحشی و تهاجمی به خودش می‌گیرد مثلا روبا از انسان فراری است، اما روباه هار دقیقا برعکس است به انسان حمله می‌کند که این یک مثال از تغییر وضعیت است.


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی اصفهان در خصوص شکل دوم بیماری هاری هم گفت: یک درصد کمی هم برعکس هست یعنی حیوانی که خیلی شرور و خشن بوده خیلی آرام و گوشه‌گیر می‌شود. اما نهایتا هر دو شکل این‌ها منجر به فلجی و مرگ خیلی دردناک می‌شود.


بنابر گزارش‌های مربوط به مرکز بهداشت اصفهان درهر شهرستان  استان اصفهان یک مرکز درمان و پیشگیری هاری بصورت شبانه روزی فعال است و چنانچه فردی دچار حیوان گزیدگی قرار گیرد باید سریع مراجعه کند و واکسن ضد هاری در مراکز بهداشت به‌صورت رایگان به مردم تزریق می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.