کانون بیماری هاری در آذربایجان‌شرقی ۵۹درصد کاهش یافت

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: کانون‌های بیماری هاری در استان آذربایجان شرقی در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۵۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، بهداد مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: پارسال ۲۳ هزار و ۷۳۰ قلاده سگ گله و نگهبان علیه بیماری هاری توسط ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها مورد واکسیناسیون قرار گرفتند که نتیجه آن کاهش تعداد کانون‌های  بیماری هاری از ۱۲۸ کانون در سال ۱۳۹۸ به ۵۲ کانون در سال ۱۳۹۹ بود.

بهداد با اشاره به اهمیت بالای کنترل بیماری هاری در بین سگ‌های صاحب دار و بدون صاحب گفت: اهمیت بیماری هاری از سه جنبه قابل توجه است یکی از آن‌ها میزان کشندگی بالا بوده و مورد دیگر افزایش گزارشات در مورد افزایش روند حیوان گزیدگی در انسان‌ها است و دیگری تلفات دام‌ها در اثر حیوان گزیدگی توسط حیوانات اهلی و وحشی هار و ایجاد خسارت‌های اقتصادی به دامداران می‌باشد.

او افزود: بر این اساس دامپزشکی آذربایجان شرقی همه ساله اقدام به واکسیناسیون سگ‌های گله و نگهبان می‌کند و توصیه می‌کند تا صاحبان سگ‌های صاحبدار نیز به جهت در امان ماندن خود و خانواده خود حتما اقدام به واکسیناسیون مرتب سالانه حیوانات خود کند.

بهداد همچنین با اشاره به فرار رسیدن هفته جهانی ایمن سازی، گفت: این هفته در واقع برای افزایش آگاهی و بالا بردن میزان ایمن سازی در برابر بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن است که در این حوزه دامپزشکی با واکسیناسیون منظم سالانه دام‌ها علیه انواع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، با شیوع این بیماری در حیوانات مقابله و  از انتقال بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ای همچون هاری به انسان‌ها جلوگیری می‌کند.

او همچنین با اشاره به اینکه اصلی‌ترین راه انتقال بیماری هاری از حیوانات به انسان، حیوان گزیدگی توسط حیوان هار است، افزود: در صورتی که شخصی دچار حیوان گزیدگی شود باید در سریعترین زمان ممکن خود را به مراکز بهداشتی رسانده و اقدام به تزریق واکسن ضد هاری نماید تا از مبتلا شدن به این بیماری نجات یابد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.