از تضاد تا تغییر؛ راهکارهای نوین در جامعه برای تحول زندگی افراد معلول

با اجرای اقدامات درست، به موقع و همچنین افزایش همکاری اجتماعی، می‌توان بهبود چشمگیری در وضعیت زندگی افراد معلول داشت تا بدون محدودیت‌های اضافی در جامعه فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، بین تمام نهادها، نهاد سازمان بهزیستی است که نقش پررنگی در ساماندهی طیف آسیب پذیر جامعه دارد. به همین دلیل وظایف مهمی از جمله حمایت از معلولان کشور را به این سازمان محول کرده اند. البته ناگفته نماند یکی دیگر از وظایف سازمان بهزیستی نگهداری و سرپرستی کودکان محروم جامعه از زندگی خوب است.  

افراد معلول در جامعه‌های مختلف با مشکلات گوناگونی روبرو می‌شوند که نیازمندی‌های خاصی برای حمایت از آن‌ها و افزایش کیفیت زندگی‌شان وجود دارد. در این گزارش، به بررسی چند چالش روزمره افراد معلول و نیازمندی‌های ضروری آن‌ها پرداخته شده است.

چالش ها و نیازمندی های روزمره افراد معلول
تسهیلات فیزیکی: افراد معلول نیازمند تسهیلات فیزیکی در مکان‌های عمومی و خصوصی هستند تا بتوانند بدون مشکل حرکت کرده و به خدمات اساسی دسترسی داشته باشند. این شامل راه‌های پله‌دار، آسانسورها، و حمام‌های طراحی شده برای افراد معلول می‌شود.

دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی:افراد معلول به خدمات بهداشتی و درمانی ویژه نیاز دارند. این شامل دسترسی به پزشکان متخصص، تجهیزات پزشکی، و دارو‌های مخصوص آن‌ها می‌شود.

آموزش و آگاهی: آموزش مناسب در مورد نحوه مراقبت از خود و مدیریت مشکلات جسمانی و روحی برای افراد معلول بسیار اهمیت دارد. آگاهی جامعه از نیاز‌های آن‌ها نیز می‌تواند به ارتقاء وضعیت زندگی آن‌ها کمک کند.

فرصت‌های شغلی :افراد معلول نیازمند فرصت‌های شغلی برابر و مناسب هستند. این شامل فرصت‌های آموزش و اشتغال در حوزه‌هایی است که با مهارت‌ها و توانایی‌های آن‌ها سازگار باشد.

ارتباطات اجتماعی: ایجاد فرصت‌های مناسب برای افراد معلول برای شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، افزایش اعتماد به نفس و ارتقاء روابط اجتماعی آن‌ها را تقویت می‌کند.

زندگی افراد معلول

با توجه به اهمیت این مسائل، جوامع مختلف نیاز دارند تا با ایجاد سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی، افراد معلول را در مسیری که بتوانند بهترین نسخه از زندگی را تجربه و همراهی کنند. این اقدامات نه تنها به افراد معلول کمک می‌کند، بلکه یک جامعه پویا، متنوع و عادلانه را نیز تقویت خواهد کرد.به همین منظور برای حل مشکلات افراد معلول و بهبود وضعیت زندگی آنها،  ارگان ها و دستگاه های ذی ربط می توانند اقدامات  مختلفی انجام دهند.

با اجرای اقدامات درست و به موقع و افزایش همکاری اجتماعی، می‌توان بهبود چشمگیری در وضعیت زندگی افراد معلول داشت و از آن‌ها حمایت کرد تا به طور کامل و بدون محدودیت‌های اضافی در جامعه فعالیت کنند.

در همین راستا محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مشکلات یکی از گروه های افراد معلول این چنین گفت؛ نابینایان در سطح جامعه  مشکلات زیادی را دارند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. درصد استخدامی که دولت باید به گروه ها معلولین اختصاص دهد این درصد رعایت نشده است. یکی از معابر و وسایل نقلیه ای که باید برای این دسته از معلولین در نظر گرفته شود، هنوز کاملا اعمال نشده است.  یکی از این گروه ها افراد عصا سفید هستند.در سطح شهر دیده می شود که خانواده های دارای افراد معلول شرایط تردد در سطح شهر را ندارند.

زندگی افراد معلول

او در ادامه گفت: قانون حمایت از معلولین باید بهتر و با برنامه صورت بگیرد.سازمان بهزیستی به عنوان نهاد متولی در این حوزه باید مرکزی برای کشف استعدادهای افراد دارای معلولیت باشد و با در دست گرفتن راهکارهای مختلف و درست از حقوق این قشر جدی تر از گذشته حمایت کند.

در ادامه  علی افشاری مدیر کل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی هم درباره شرایط استخدامی هر چه بهتر و بیشتر افراد معلول این گونه بیان کرد؛ ما این آزمون را با توجه به شرایط جسمانی افراد معلول تنظیم می‌کنیم. در هر منطقه‌ای فرد معلول نمره آورد می‌تواند توسط منطقه خود در هر دستگاهی با توجه به شرایط جسمانی استخدام شود. تعداد سهمیه‌های دستگاه‌ها مشخص شده است تا به راحتی افرادی که استخدام نشدند بتوانند استخدام شوند.  

 افشاری افزود: بر اساس قانون ۳۰ درصد پست‌های اپراتور و مسئول دفتر در دستگاه‌های اجرایی می‌بایست به معلولین اختصاص پیدا کند. متاسفانه تاکنون این موضوع مورد توجه قرار نگرفته  است. ما هم در این زمینه مطالبه کردیم، ولی متاسفانه هنوز اجرایی نشده است. یکی از قوانینی که برای حمایت از معلولین ذکر شده گرفتن آزمون اختصاصی از آنهاست. علی رغم گذشت بیش از ۱۰ سال از قانون قبلی و در حال حاضر قانون فعلی این موضوع تاکنون در کشور اجرایی نشده است.

تاپ//از تضاد تا تغییر؛ راهکارهای نوین در جامعه برای تحول زندگی افراد معلول/ چالش‌های روزمره افراد معلول و نیازمندی‌های آن‌ها

او تصریح کرد: سازمان بازرسی کشور از سازمان‌های دیگر مطالبه قانون ۳ درصدی را کرد. برای اولین بار قرار است این قانون اجرایی شود. در سنوات گذشته ما ۱۰ آزمون توسط سازمان اداری استخدامی برگزار کردیم. قرار بوده که ۳ درصد اختصاص یابد در صورتی که تنها یک سوم آن برای این گروه‌ها در نظر گرفته شده است. از ۵۶۰۰ ظرفیتی که به دستگاه‌ها اختصاص یافته ۱۶۰۰ نفر از افراد جذب  شدند که از این تعداد  ۳۳ نفر افراد معلول بودند که استخدام شدند. ۱۹ هزار فرد معلول با تحصیلات بالا  وجود دارند که بیکار هستند. در این بین  ۱۰ هزار و  ۲۳۴ زن، ۹ هزار و ۴۹۱ آقا هستند، که جویای کار هستند.  

افشاری بیان کرد: یکی از بزرگترین  چالش‌های عدم جذب معلولین در ۱۰ سال گذشته این است که در قانون یک بند وجود دارد که معلولین باید توانایی انجام کار را داشته باشند. آموزش و پرورش نابینایان را رد می‌کند و استخدام نمی کند، زیرا می‌گوید امکان تدریس برایشان وجود ندارد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار