تصویرسازی هوش مصنوعی از آن‌چه در مغز انسان می‌گذرد

هوش مصنوعی می‌تواند آن‌چه را که مغز انسان درک می‌کند، به تصویر بکشد.

تیمی از شرکت متا در پاریس یک سیستم هوش مصنوعی را ایجاد کرده اند که قادر به تولید تصاویری از فعالیت مغز انسان با استفاده از سیگنال‌های الکترومغناطیسی (MEG) است.

 این سیستم که از ساختار منحصر به فرد ۳ قسمتی استفاده می‌کند، می‌تواند تصاویر درک شده توسط مغز را در زمان واقعی بازسازی کند.

این دستاورد جدید درک ما را از نحوه پردازش تصاویر توسط مغز عمیق‌تر می‌کند و ممکن است راه را برای کاربرد‌های بالینی، از جمله کمک به افرادی که توانایی تکلم خود را به دلیل ضایعات مغزی از دست داده اند، هموار کند.

این سیستم ۳ قسمتی متشکل از یک رمزگذار تصویر، یک رمزگذار مغز و یک رمزگشای تصویر، سیگنال‌های MEG را با نمایش‌های تصویر عمیق تراز می‌کند و در نتیجه یک جریان پیوسته از تصاویر رمزگشایی شده از فعالیت مغز ایجاد می‌شود.

 محققان عملکرد هوش مصنوعی را با مقایسه آن با چندین واحد تصویری از پیش آموزش دیده ارزیابی کردند و دریافتند که سیگنال‌های مغز با سیستم‌های هوش مصنوعی بینایی کامپیوتری مدرن مطابقت دارند.

موارد بالا نشان داده اند که یادگیری خود نظارتی در سیستم‌های هوش مصنوعی می‌تواند به بازنمایی‌هایی شبیه مغز منجر شود؛ به گونه‌ای که نورون‌های مصنوعی در صورت ارائه تصاویر مشابه به نورون‌های مغز پاسخ مشابهی می‌دهند.

این شرکت ابتکار تحقیقات بلندمدت META را برای درک مبانی هوش انسانی، شناسایی شباهت‌ها و همچنین تفاوت‌ها در مقایسه با الگوریتم‌های یادگیری ماشینی موجود و در نهایت هدایت توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی طراحی شده برای یادگیری و تفکر مانند انسان را ارتقاء می‌دهد. 

اگرچه تصاویر تولید شده ناقص هستند؛ اما این تحقیق گام مهمی به جلو در درک هوش انسانی است که همگرایی بین سیستم‌های هوش مصنوعی و مغز را برجسته می‌کند و توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی شبیه انسان را هدایت می‌کند.

منبع: روزنامه لوموند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار