ترکیه: هیچ عجله‌ای برای تصویب لایحه پیوستن سوئد به سازمان ناتو نداریم

رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه درخواست‌ها برای تعجیل در بررسی عضویت سوئد در سازمان ناتو را رد کرد.

براساس منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پذیرش اعضای جدید در این نهاد منوط به موافقت تک تک اعضاست. ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو ماه هاست که در روند عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی سنگ اندازی می‌کند. گرچه پارلمان ترکیه در نهایت در حال بررسی لایحه پذیرش سوئد در ناتو است، اما مقامات استکهلم به دنبال تعجیل در این موضوع هستند؛ امری که آنکارا تمایلی به آن ندارد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد بررسی لایحه تایید عضویت سوئد در ناتو را به صورت روال قانونی خود انجام می‌دهد و هیچ دلیلی وجود ندارد که آنکارا بخواهد در این زمینه تعجیلی کند. 

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو از پارلمان ترکیه خواسته است روند عضویت سوئد را در اولویت کاری خود قرار داده و این موضوع را به خوبی پیش ببرند. موضوعی که مقامات پارلمان با آن موافق نیستند. 

فات اوکتای، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه در این باره گفت: ترکیه هیچ عجله‌ای برای تصویب عضویت سوئد در ناتو ندارد. عضویت سوئد در ناتو یکی از موافقتنامه‌های بین المللی کشور ما محسوب می‌شود در انتظار تصویب قرار دارد. قانونگذاران ترک درباره این موضوع در زمان مقرر خود و براساس اولویت‌های کشور بحث و گفتگو خواهند کرد. چیزی که برای دیگران ضرورت دارد لزوما برای ما فوریت ندارد. 

براساس دستور العمل پارلمان ترکیه، ابتدا رئیس جمهور اقدام به ارسال لایحه به مجلس کرده و کمیته روابط خارجی اقدام به بررسی و تصویب آن می‌کند. پس از تصویب در این کمیته، بحث و گفتگو پیرامون آن در پارلمان انجام شده و نمایندگان به آن رای می‌دهند. در صورت موافقت اکثریت نمایندگان، رئیس جمهور با امضای این لایحه به آن رسمیت می‌بخشد. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ماه میلادی گذشته در نهایت لایحه عضویت سوئد در ناتو را به پارلمان فرستاد. این اقدام از سوی مقامات استکهلم با استقبال مواجه شد.

برچسب ها: سازمان ناتو ، سوئد ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار