آمادگی سوئد برای مذاکرات ناتو در آنکارا

علیرغم مخالفت‌های ترکیه با پیوستن استکهلم به ناتو، سوئد خود را برای مذاکراتی در همین راستا در آنکارا آماده می‌‎کند.

نشریه دیلی صباح در گزارشی با بیان آنکه سه‌شنبه هفته جاری مذاکرات سه‌جانبه‌ای میان مقام‌های ترکیه، سوئد و ناتو در آنکارا و در راستای پیوستن سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انجام خواهد شد، از امیدواری سوئد برای موافقت ترکیه برای پیوستن این کشور به ناتو نوشت.

ترکیه و مجارستان دو کشوری از ناتو هستند که با پیوستن سوئد مخالفند، آنکارا همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کند و دلیل آن را هم انتظار برای اصلاحیه در قانون اساسی و لایحه ضد تروریسم استکهلم بیان می‌کند و معتقد است این اقدام می‌تواند نگرانی امنیتی ترکیه را از بین ببرد.

این نشریه همچنین نوشت که انتظار می‌رود پس از انجام این اصلاحیه مذاکرات بیشتری بین سوئد و ترکیه انجام شود. مقامات می‌گویند پایداری مکانیسم سه جانبه فعلی ضروری است و مبارزه با تروریسم هم همیشه ادامه دارد.

ناتو و سوئد تاکنون بار‌ها تمایل خود را برای پیوستن ناتو به پیمان آتلانتیک شمالی در نشست ماه آینده ناتو در ویلنیوس ابراز کرده‌اند. دو طرف نشست سه‌شنبه هفته جاری را گامی مهم برای رسیدن به این هدف می‌دانند.

درخواست سوئد برای عضویت در ناتو در دستور کار سفر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل این ائتلاف به ترکیه در اوایل ماه جاری برای شرکت در مراسم تحلیف «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور، هم بود. استولتنبرگ در مکالمه با اردوغان به او اطمینان داد که آن‌ها نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک می‌کنند و به اصلاح قانون اساسی در اول ژانویه و لایحه مبارزه با تروریسم که از اول ژوئن اجرایی شد هم اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار