عوامل موثر در ایجاد سکته مغزی

سکته مغزی به دو علت کلی ایجاد تنگی و انسداد در رگ‌های خون رساننده به مغز و بروز خونریزی در اثر آسیب عروقی در مغز رخ می‌دهد

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، مهدیه افضلی متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص سکته مغزی به گفتگو پرداخت.

این متخصص مغز و اعصاب، سکته‌های مغزی را به دو دسته سکته‌های ایسکمیک (که به دلیل وجود لخته در مغز ایجاد می‌شود) و سکته‌های مغزی خونریزی دهنده (که با پارگی رگ مغز همراه است)، تقسیم بندی کرد.

وی تشخیص این دو نوع سکته از یکدیگر را، جهت انجام اقدامات درمانی مناسب، ضروری دانست و افزود: ۸۵ الی ۹۰ درصد سکته‌های مغزی، به دنبال ایجاد لخته‌ها و ۱۰ الی ۱۵ درصد آن ها، به دنبال خونریزی‌های مغزی اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سکته مغزی و قلبی می‌توانند همزمان اتفاق بیفتد، گفت: عوامل خطر هر دو نوع سکته یکسان است و احتمال وقوع این دو سکته در یک زمان وجود دارد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که فردی که سکته می‌کند، چه بررسی‌هایی لازم دارد، گفت: اندازه‌گیری فشار خون و قند خون، بررسی قلبی، (هولتر ضربان قلب) اکوی تخصصی قلب و بررسی کاروتید‌ها (عروق دو طرف گردن) البته علت سکته مغزی ممکن است به دلیل تصلب شراین کاروتید‌ها باشد.

وی تاکید کرد: بررسی سونوگرافی کاروتیدها، از آزمایش‌های غربالگری اولیه محسوب می‌شود.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

برچسب ها: سکته مغزی ، سکته قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار