۹۶ هزار دام سبک و سنگین در چابهار وجود دارد

مدیر اداره دامپزشکی شهرستان چابهار گفت: اداره دامپزشکی چابهار با دارابودن ۶ هزار رأس دام سنگین و ۹۱ هزار رأس دام سبک مشغول فعالیت هستند.

سرگزی مدیر اداره دامپزشکی شهرستان چابهار گفت: نظارت جدی بر دام‌ها از زمان پرورش تا زمان ذبح وجود دارد تا مانع از رشد و تکثیر بیماری‌های دامی شویم.

داریوش سرگزی اظهار کرد: دام‌های بومی موجود در مناطق روستایی و عشایری حوزه چابهار  توسط شرکت‌های خدمات غیردولتی جهاد کشاورزی پلاک هویت بارکددار دریافت می‌کنند و هر گونه صدور مجوز برای حمل‌ونقل به مقصد کشتارگاه و یا پرواربندی‌های سطح استان، پرداخت تسهیلات و یا پرداخت غرامت در صورت تلفات در اثر بیماری و یا بلایای طبیعی منوط به ارائه بیمه‌نامه و پلاک هویتی دام‌ها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه عملکردی معاونت اداره کل و اداره دامپزشکی چابهار تعداد ۱۵۳ واحد اپیدمیولوژیک با دارابودن ۶ هزار رأس دام سنگین و ۹۱ هزار رأس دام سبک مشغول فعالیت هستند.

مدیر اداره دامپزشکی شهرستان چابهار با اشاره به ظرفیت‎های زیاد این شهرستان در حوزه دام، تصریح کرد: شهرستان چابهار به‌خاطر بهره‌بردن از شرایط خاص جغرافیایی و فراهم بودن زیرساخت‌های مربوط به پرواربندی، واردات از طریق مرزهای دریایی و خشکی، کشتارگاه‌ها و شرکت‌های بسته‌بندی مختلف علاوه بر تأمین نیاز پروتئینی و گوشت قرمز شهرستان، نقش به سزایی در تأمین نیاز پروتئینی و تأمین امنیت غذایی کشور دارد.
 
سرگزی بیان کرد: نظارت‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی در طول فرایند پرورش دام تا کشتار و بسته‌بندی گوشت به طور مستمر از طریق سم‌پاشی دام و اماکن نگهداری دام، واکسیناسیون، رصد و پایش بیماری‌ها، تأیید سلامت، ارسال به کشتارگاه و نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی و بسته‌بندی گوشت توسط دامپزشکان و روحانیت مستقر در کشتار صورت می‌گیرد.

مدیر اداره دامپزشکی شهرستان چابهار با بیان اینکه کشتار غیرمجاز دام خطرات زیادی برای انسان‌ها دارد، خاطرنشان کرد: کشتار غیرمجاز دام به دلیل ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی، مخاطره بهداشت عمومی و  احتمال انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام از قبیل تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت، هاری، کیست‌های انگلی و شاربن به‌عنوان تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی جامعه تلقی و در صورت مشاهده  هرگونه تخلف برابر ضوابط برخورد می‌گردد.

وی ادامه داد: توصیه می‌گردد شهروندان محترم فرآورده‌های خام دامی موردنیاز را از مراکز مجاز و مورد تأیید دامپزشکی تهیه کنند و در هنگام خرید محصول به تاریخ تولید، انقضای، شرایط نگهداری و مهر و نشان تأیید سلامت دامپزشکی توجه نمایند.
 
سرگزی اظهار کرد: در خصوص دام‌های وارداتی به جهت اطمینان از سلامت دام‌ها معاینه بالینی، تأیید سلامت، سم‌پاشی، پلاک‌کوبی، واکسیناسیون و طی دوره قرنطینه بسته به نوع دام که باهدف کشتار، پرواربندی و یا داشتی وارد گردیده با نظارت بهداشتی و قرنطینه‌ای  دامپزشکی صورت می‌گیرد و پس از آن مجوز حمل به مقصد کشتارگاه و یا پرواربندی‌های سطح استان صادر می‌شود.

مدیر اداره دامپزشکی شهرستان چابهار، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌واسطه اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی، واکسیناسیون جمعیت دامی، آموزش‌های ارائه شده به بهره‌برداران و پای‌کار بودن تمامی مردم و مسئولین سطح ایمنی مطلوبی در جمعیت دامی بر علیه بیماری‌ها وجود دارد و گزارشی از وقوع بیماری‌های واگیردار دامی در سطح شهرستان نداریم.

وی ادامه داد: سامانه ۱۵۱۲ معاونت اداره کل و اداره دامپزشکی شهرستان چابهار  آماده دریافت نقطه‌نظرات، انتقادات و پیشنهادات شهروندان محترم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار