بیماری لکه سفید در مزارع میگو سیستان و بلوچستان مشاهده نشد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سیستان و بلوچستان گفت: دومین سال پیاپی فصل برداشت میگو بدون هیچ تلفات و بیماری لکه سفید در مزارع به پایان رسید.

فاطمه داودی بجد از آغاز نظارت‌ها بر روند آماده‌سازی مزارع پرورش میگو سایت پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر برای سال تولیدی ۱۴۰۳ خبر داد و بیان کرد: با پایان رسیدن فصل برداشت میگو، ازآنجایی‌که آماده‌سازی مزارع پرورش میگو بلافاصله بعد از برداشت آغاز می‌شود، انجام نظارت‌های مدون در قالب اعضای کارگروه فنی بهداشتی استان متشکل از کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان، اداره کل شیلات و مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور چابهار بر اجرای دقیق روند آماده‌سازی مزارع را اولین گام در راستای پیشگیری از بروز بیماری‌ها در فصل تولیدی آتی انجام می‌شود.

وی افزود: با رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در فصل پرورشی گذشته بیش از یک‌هزار و ۹۱۵ تن میگو به میانگین وزنی ۱۵ گرم تولید شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سیستان و بلوچستان ادامه داد: سال زراعی ۱۴۰۲ بدون بروز تلفات و بدون علائم مشکوک به بیماری به پایان رسید و برای دومین سال پیاپی سالی عاری از بیماری را پایان رساندیم.

وی تصریح کرد: آماده‌سازی استخرها یکی از موارد مهم و نقطه کنترل بحران در پرورش میگو محسوب می‌شود و این آماده‌سازی بایستی وفق برنامه ملی راهبردی کنترل بیماری لکه سفید میگو سازمان دامپزشکی اجرایی شود و در آماده‌سازی اولیه پس از برداشت اجرای هر یک از بندهای دستورالعمل مذکور از جمله شستشوی استخر بعد از صید، خشک‌کردن، جمع‌آوری لاشه‌های به‌جامانده در استخر، شخم‌زنی اولیه، آهک پاشی جهت ضدعفونی و مسدودکردن خروجی‌ها طی دوره آیش از نکات مهمی هستند که باید موردتوجه تمامی بهره‌برداران و پرورش دهنگان قرار گیرد.

داودی تأکید کرد: پرورش میگو یک بنگاه اقتصادی و یکی از فعالیت‌های مهم آبزی‌پروری است و آماده‌سازی مناسب استخرهای پرورشی نقش بی‌بدیلی را در تجربه یک دوره پرورشی موفق ایفا می‌کند که پرورش‌دهنده را از ایجاد یک محیط مناسب برای ذخیره‌سازی پست لارو اعم از خاک کف استخر و آب آماده شده در آن مطمئن می‌سازد و چنانچه آب و بستر استخر پرورش دارای کیفیت مطلوب نباشد، آن گاه استفاده از پست لارو و غذای باکیفیت به‌تنهایی موفقیت در یک دوره پرورش را تضمین نمی‌کند.

وی گفت: تکثیر و پرورش موفقیت‌آمیز میگو در گرو همکاری مؤثر بهره‌برداران در اجرای ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای و مدیریت صحیح پرورشی است که تولید بدون بیماری در دو فصل اخیر نشان اجرای این اصول است.

برچسب ها: شیلات ، آبزی پروری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار