دستیابی به دانش فنی ساخت گرید‌های مختلف نانو سیلیکا با قابلیت کاربرد در صنایع

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور به دانش فنی نانو سیلیکا دست یافتند.

اصغر کرمی، مدیر فنی یک شرکت فناور با بیان اینکه ما از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را روی تولید نانو مواد سیلیکا آغاز کرده ایم گفت: در نهایت موفق به تولید انبوه سیلیکای کلوئیدی شدیم که محلول در آب است. کاربرد عمده این نانو ماده در ریخته‌گری دقیق و ادوات سرامیکی است و در حال حاضر ۱۵ شرکت در این حوزه مشتری این محصول ما هستند. هر چند دامنه استفاده از این ماده به این حوزه محدود نمی‌شود و در بخش‌هایی نظیر رنگ، کاتالیست و تصفیه آب کاربرد دارد.

وی محصول دیگر تولید  شده را "سیلیکای رسوبی" دانست و افزود : اجزاء سازنده این مواد نانومتری است، اما به هم می‌چسبند و ساختار‌های میکرونی ایجاد می‌کنند. این پودر در صنعت آرایشی بهداشتی، پرکننده تایر، آنتی بلاک‌ها و مات کننده استفاده می‌شود و تولید صنعتی این ماده به زودی آغاز خواهد شد.

کرمی با بیان اینکه هدف بعدی ما تولید سیلیکا رسوبی آب‌گریز است، گفت: محصول فعلی ما سیلیکای رسوبی آب‌دوست بوده، اما در برخی کاربرد‌ها نیاز به خاصیت آب‌گریزی است.

به گفته مدیر فنی این شرکت، سیلیکا به‌عنوان یک پیش ماده پرکاربرد در بسیاری از کاربرد‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد به گونه‌ای که در صنعت ساخت‌وساز برای افزایش دوام و استحکام بتن، بهبود عملکرد سیمان و تقویت زمین، در صنعت ریخته‌گری برای افزایش دقت، استحکام، ایمنی و اطمینان در صنعت ریخته‌گری از قبیل ریختگی دقیق و مواد نسوز و در صنعت صیقل‌کاری برای ایجاد سطوح صاف و تقریباً بی‌عیب بر روی نیمه‌رسانا‌های سیلیکونی، ویفر‌های یاقوت کبود و لنز‌های اپتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیلیکا همچنین در صنعت لایه‌نشانی برای روکش کردن چوب، پوشش‌های مقاوم در برابر سایش، پوشش‌های عایق و غیر آلی، پوشش‌های غیرچسبناک، صنعت کاغذ، جوهرافشان و عکاسی، رنگ‌دانه و پرکننده، فیلم‌های پلاستیکی، پوشش‌های محافظ و تزیینی به کار می‌رود.

برچسب ها: نانو ، فناور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار