میراث‌فرهنگی ناملموس الگوی آزموده شده‌ای در توسعه پایدار

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: الگوی آزموده شده‌ای که در قالب میراث‌فرهنگی ناملموسِ این سرزمین تعریف می‌شود، بهترین راه برای ادامه طریق و توسعه پایدار است.

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پیامی به نشست میراث‌فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی که در اصفهان در حال برگزاری است  گفت: الگوی آزموده شده‌ای که در قالب میراث‌فرهنگی ناملموسِ این سرزمین تعریف می‌شود، بهترین راه برای ادامه طریق و توسعه پایدار است.

عزت الله ضرغامی افزود: میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموسِ این سرزمین آیینه‌ای پیش‌ِ رویِ فرهنگ است که وجوه ارزش‌های مادی و معنوی آن را به تصویر می‌کشد، اما در این بین میراث‌فرهنگی ناملموس در مقایسه با میراث‌فرهنگی ملموس ماندگار، پویاتر و از اهمیت بالاتری برخوردار است.

او تصریح کرد: آثار و ابنیه تاریخی بعضا از چرخه حیات خارج می‌شوند، اما میراث‌فرهنگی ناملموس در تداوم و انتقال خود همواره معاصر شده و نسل به نسل منتقل و منجر به ساختِ فرهنگی جامعه خواهد شد.

ضرغامی افزود: میراث‌فرهنگی ناملموس در جان و ناخودآگاه مردم و جوامع بروز می‌کند و نمی‌توان در زائل کردن آن اراده‌ای را دخیل کرد به همین دلیل است که همواره سیاحان و گردشگران از گذشته دور تا کنون همواره از سفر به ایران متحیر می‌شوند چرا که تجربه ملاقات با ایرانیان متفاوت است.

وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: موضوع مهمی که در ادبیات جهانی در سالیان اخیر تکرار می‌شود، تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در مناطق مختلف کره خاکی است و این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است.

او  افزود: نخست جریانات طبیعی که از زمان خلقتِ این منظومه زیستی وجود داشته و بشر نقشی در پیدایش آن نداشته است، اما جنبه‌ای که مورد بحث قرار می‌گیرد تغییرات اقلیمی ست که متاثر از مداخلات ما و در واکنش به آن صورت می‌گیرد.

ضرغامی تصریح کرد: پیشینیان و گذشتگان در طول تاریخ، الگوی مناسبی را برای ایجاد تعادل پایدار در محل سکونت خود یافته و به همزیستی مسالمت آمیزی رسیده بودند که نسل حاضر با هدف غلط گیری در طبیعت، اقدام به بر هم زدن آن کرده است.

او افزود: در دوراهی امتناع و از بین رفتن و دیگری معاصر کردنِ سنت‌ها و اهلِ این سرزمین شدن، راه دوم منطقی‌تر خواهد بود.

ضرغامی گفت: مردم هم به عنوان متولیان و ذی مدخلان اصلی همواره نقشی تعیین کننده در نیل به اهداف تعیین شده از سوی حاکمیت‌ها و دولت‌ها در جهت گفتمان سازی و جریان سازی خواهند داشت.

وزیر میراث فرهنگی افزود: از این حیث، پرداختن و پررنگ کردن نقش فعالان غیردولتی می‌تواند تضمین کننده اتخاذ بهترین تصمیم و اجرایی شدن آن در تمامی وجوه باشد.

او  اظهار داشت: بی شک تقویت نقش این بخش از جامعه در حکمرانی مطلوب جهت پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس و همچنین تاب آوری در تغییرات اقلیمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ضرغامی خاطرنشان کرد: در بیستمین سال تصویبِ کنوانسیون پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس " نشست میراث ناملموس و تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در آسیای غربی و مرکزی با تاکید ویژه بر نقش فعالان غیردولتی" که به همت مرکز میراث ناملموس تهران برگزار می‌شود، فرصت مناسبی برای همفکری و تبادل تجربیات و آگاهی بخشِ فی مابین کشور‌های حوزه مرکزی و غربی است تا ضمن تحکیم مناسبات منطقه‌ای از مسیر رفیع فرهنگ، سه گانه میراث‌فرهنگی ناملموس، تغییرات اقلیمی و نقش فعالان غیر دولتی به بحث گذاشته شود و نقشه راه صحیحی از آن شاملِ اضلاع این مثلث پدید آورده شود.

 به مناسبت سالگرد تصویب کنوانسیون ۲۰۰۳ ناظر به پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس، "نشست زیرمنطقه‌ای تخصصی میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی در آسیای غربی و مرکزی با تاکید بر نقش فعالان غیردولتی" از سوی مرکز مطالعات میراث ناملموس در آسیای مرکزی و غربی و با همکاری مرکز بین المللی اطلاع رسانی و میراث فرهنگی ناملموس در منطقه آسیا - اقیانوسیه و همچنین سازمان مردم نهاد "باغ پارسی، میراث زنده" (سازمان مشاور یونسکو)، شامگاه امروز در اصفهان آغاز شد.

در این نشست از متخصصان برجسته آسیای مرکزی و غربی و حوزه آسیا - اقیانوسیه دعوت شده است تا تجارب زیسته خود را با توجه به تشابه اقلیم کشور‌های منطقه ارائه دهند.

میراث فرهنگی ناملموس توسط یونسکو بعنوان همتای میراث جهانی یونسکو ترویج می‌شود و تمرکز عمده آن بر جنبه‌های ناملموس فرهنگ است.

یونسکو در سال ۲۰۰۱ با انجام تحقیقی در میان کشور‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کوشید تا توافق آنان را برای ارائه تعریفی از میراث ناملموس و بستن پیمان‌نامه‌ای در این زمینه بدست آورد که نتیجه آن کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بود که در سال ۲۰۰۳ به تصویب رسید.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.