محدودیت‌های جدید آمریکا بر صادرات ریزتراشه به چین

وزارت بازرگانی آمریکا از اعمال محدودیت‌های جدید پیرامون صادرات نیمه هادی‌ها به پکن خبر داد.

رقابت میان آمریکا و چین اکنون فراتر از مسائل اقتصادی، وارد حوزه امنیتی شده است. واشنگتن رشد روزافزون پکن را خطری برای هژمونی خود در نظام بین الملل می‌بیند و به خوبی می‌داند چین به دلیل دارا بودن جمعیت زیاد در صورتی که ثروت خود را افزایش دهد می‌تواند قدرت اقتصادی اش را به قدرت نظامی تبدیل کرده و آمریکا را به چالش بکشد. اعمال تحریم بخشی از سیاست مهار واشنگتن علیه پکن است. 

به گزارش تله تریدر، وزارت بازرگانی آمریکا امروز (سه شنبه) اعلام کرد واشنگتن به زودی کنترل‌های سختگیرانه تری را بر صادرات ریزتراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی به چین اعمال می‌کند. 

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در این باره به خبرنگاران گفت: هدف از این دور اعمال محدودیت‌ها جلوگیری از دستیابی چین به فناوری‌های است که باعث پیشرفت چشمگیر پکن در هوش مصنوعی و رایانه‌های پیشرفته می‌شود و ممکن است در ارتش چین مورد استفاد قرار گیرد. 

نخستین دور محدودیت‌های آمریکا علیه صادرات ریزتراشه‌ها به چین در اکتبر ۲۰۲۲ اعمال شد. طبق قوانین جدید وزارت بازرگانی آمریکا، شرکت‌ها می‌توانند تراشه‌های تجاری پیشرفته خود را در صورت استفاده در محصولات مصرفی به چین بفروشند، اما اگر قرار باشد این تراشه‌ها در مراکز هوش مصنوعی مورد استفاده قرار بگیرد، نمی‌توانند آن‌ها را به پکن ارسال کنند. 

واشنگتن می‌گویند کسب و کار‌هایی که مایل به فروش نیمه هادی‌ها با کاربری هوش مصنوعی به چین هستند باید در ابتدا دولت آمریکا را در جریان این موضوع قرار دهند. قوانین جدید طی چند هفته آینده اجرایی خواهد شد.

برچسب ها: آمریکا ، چین ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار