معاون اجرایی رئیس جمهور:

راه آهن همدان_ سنندج آماده بهره‌برداری است

منصوری از بهره‌برداری از پروژه راه آهن همدان_ سنندج در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: برای تکمیل این پروژه حدود هزاران نفر از متخصصین و مهندسان ایرانی مشغول به کار بوده اند.

 

محسن منصوری عصر امروز در ادامه سفر به کردستان و بعد از بازدید فرودگاه سقز، به همراه استاندار کردستان از پروژه راه‌آهن سنندج همدان بازدید کرد.

 معاون اجرایی رییس جمهور در این بازدید اظهار داشت: این راه آهن در طی ۱۸ سال اخیر تنها ۶۰ درصد پیشرفت داشته ولی از سال ۱۴۰۱ با همت دولت مردمی و تخصیص اعتبار یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی اکنون آماده بهره برداری است که در سفر استانی پیش رو رئیس جمهور به این استان این وعده دولت محقق خواهد شد.

محسن منصوری افزود: تاکنون ۳۴ هزار میلیارد ریال برای راه آهن همدان- سنندج هزینه شده که ۱۱ هزار میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم بوده است.

وی گفت: برای تکمیل این پروژه به صورت شبانه روزی حدود هزاران نفر از متخصصین و مهندسان ایرانی مشغول به کار بوده اند که‌این مصداق یک کار جهادی است.

فرودگاه سقز نیز در آستانه افتتاح است

معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه عمده تصمیمات و تعهدات دولت در سفر استانی رییس جمهور عملیاتی و اجرایی شده است، افزود: فرودگاه سقز نیز در آستانه افتتاح است و گذرگاه سیف سقز در چندروز آینده با هماهنگی نهادهای امنیتی و انتظامی فعال می شود.

منصوری تاکید کرد: مجموعه بسته بزرگی از طرح‌های وزارت نیرو در استان، شامل احداث سدها، خطوط انتقال آب، تصفیه خانه ها و اجرای شبکه های آبیاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه تعهدات و مصوبات دولت در استان، اتفاقات بزرگی را در حوزه عمرانی و اقتصادی ایجاد می کند، ادامه داد: با تلاش اررشمند و قابل تقدیر استاندار، چند مطالبه اصلی و مهم استان، به سامان رسیده است.

معاون اجرایی رییس جمهور اظهار کرد: پروژه دیگر کریدور غرب کشور به طول ۳۲۰ کیلومتر در استان کردستان است که ۱۶۰ کیلومتر آن اجرا و ۱۶۰ کیلومتر دیگر باقی مانده و در سفر دوم رییس جمهور جزو مصوبات خواهد بود.

عملیات ساخت طرح راه‌آهن همدان- سنندج از سال ۱۳۸۴ شروع شد و تا سال ۱۳۹۵ به صورت کجدار و مریز پیش رفت و تا سال ۱۴۰۰، ۶۳ درصد پیشرفت داشت که در این دولت به ۹۷ درصد رسیده است.

در دولت قبلی ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقد به این طرح تزریق شده و حدود ۶ هزار میلیارد ریال دیون و بدهی داشته است.

از مهر ۱۴۰۱ تاکنون یک هزار و ۱۰۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان (۱۱ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال) به این طرح تخصیص یافته و در دور اول سفر رئیس جمهور به کردستان، ۱۲ هزار میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شد.


بیشتر بخوانید


راه آهن همدان- سنندج ۶ ایستگاه شامل سه مسافربری سنندج، دهگلان و قروه و سه ترافیکی شامل دوسر، آونگان و آق قلعه دارد.

طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می‌شود.

سرعت متوسط آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تا سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر هم مجاز است.

این خط آهن در مسیر سنندج- همدان- تهران و مشهد تردد می‌کند و در سال اول ۳۰۰ هزار مسافر و افق ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر جابجا و در بخش باری نیز سال اول ۸۰۰ هزار تن بار جابجا و افق۱۴۲۰ به سه میلیون تن می‌رسد.

از جمله مزایای بهره‌برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.