احاله مدیریت ۳ طرح مرتعداری در کرمان

رئیس اداره امور مراتع منابع طبیعی کرمان از احاله مدیریت ۳ طرح مرتعداری در استان کرمان خبرداد.

هادی عسکر نژاد با بیان اینکه احاله مدیریت ۳ طرح مرتعداری در مناطق تل زرد شهرستان کرمان به مساحت ۵۵۲/۱ هکتار، ده زرگر شهرستان کرمان به مساحت ۸۰۹/۳۷۷ هکتار و لای نرمو شهرستان شهربابک به مساحت ۷۸۵ هکتار، گفت: طرح مرتعداری؛ ســندی اســت مشــتمل بر مجموعه فعالیت‌های مربوط به حفظ، احیا ، اصلاح، توســعه و بهره برداری بهینه از منابع که در قالب برنامه زمانی و مکانی معین و نیز پیش بینی حجم عملیات و برآورد هزینه و در آمد، تهیه و به تایید کمیته‌های فنی اســتان می‌رسد.

او افزود: احاله مدیریت مراتع در قالــب طرح‌های مرتعداری به بهره برداران به عنوان یک راه حل اساســی مورد توجه گسترده قرارگرفته است.

او افزود: با اجرای این طرح ها، علاوه بر انجام عملیات اصلاحی و احیایی متناســب با شرایط اقلیمی و اکولوژیکی منطقه، بهره برداری اصولی همراه با سیستم‌های چرایــی مناســب و با رعایت ظرفیت چرا انجام می‌شــود.

عسکرنژاد اهداف احاله مدیریت مراتع را در قالب طرح‌های مرتعداری را حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از منابع پایه آب، خاک و گیاه، کاهش فشار بر عرصه‌های مرتعی، بهبود و افزایش پوشــش گیاهی مرتع، افزایش درآمد و بهبود معیشــت بهره برداران و اســتفاده از کلیه پتانســل‌های موجــود در عرصه با تاکید بر حفــظ کاربری اراضی، تحقق پتانسیل‌ها برابر ضوابط عنوان داشت.

او گفت:با توجه به پراکنش مراتع در استان و ضرورت جلب مشارکت مردم در حفظ و احیا این منابع ارزشمند حیاتی طی سال‌های گذشته طرحی به عنوان احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری به جوامع بهره‌بردار در دستور کار ادارات منابع طبیعی استان‌ها قرار گرفت.

او بیان کرد: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری روستا علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستا کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

عسکرنژاد از آمادگی این اداره کل برای احاله مدیریت مراتع در قالب طرح به مرتعداران خبر داد و گفت: اعتقاد داریم که مشارکت مردم و بهره‌برداران نقش بسزایی در مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دارد و این عرصه‌ها بیش از پیش محافظت خواهد شد.

او افزود: در طرح احاله مدیریت، مرتعداران علاقمند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی، ارائه درخواست و با حضور در دفاتر ثبت اسناد استان متولی اجرای طرح مدیریت طرح‌های مرتعداری شده و عملاً در قالب قراردادی ثبت شده با مدت زمان ۱۰ تا ۳۰ ساله به نوعی مالک مرتع مورد نظر می‌شوند و طی این مدت اگر آن اهداف ثبت شده در کتابچه طرح را به خوبی اجرایی کنند متولی و بهره‌بردار دائمی می‌شوند.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی استان تصریح کرد: از جوامع بهره‌بردار درخواست می‌شود تا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشارکت در این اقدام ارزشمند که ایجاد انگیزه و اطمینان را در آن‌ها دو چندان می‌کند به اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و یا ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های خود مراجعه کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.