برگزاری نشست هم اندیشی پاسداشت زبان و فرهنگ تات

نشست هم اندیشی به منظور حفظ و پاسداشت زبان و فرهنگ تات  با حضور فرهیختگان این گویش در صدا و سیمای مرکز قزوین برگزار شد.

 انبارلویی مدیر کل صدا و سیمای مرکز قزوین در نشست  هم اندیشی پاسداشت زبان و فرهنگ تات با اشاره به اینکه خواستگاه فرهنگ و تمدن تات در استان قزوین است، گفت: مهمترین شاخصه‌های این تمدن داشتن زبان، پوشش، فرهنگ و سبک زندگی و موسیقی خاص مردم آن منطقه است که در بین مردم تات وجود دارد.

وی افزود: به لحاظ زمانی قدمت فرهنگ و تمدن این منطقه مقدم بر تمام اقوام است که در ایران شناسایی شده و به گواه تاریخ، فرهنگ و تمدن تات چند هزار سال قبل دراین منطقه جغرافیایی حضور داشته است.

انبارلویی با تاکید بر اینکه صدا و سیمای مرکز قزوین تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ و تمدن تات در استان به کار برده است، اظهارداشت: در همین رابطه برنامه‌های مختلفی از صدا و سیما در دست تهیه و یا درحال پخش است.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز قزوین از مسئولان هر شهر و یا روستا خواست نماینده‌ای به صدا و سیما معرفی کنند تا با ارسال تصاویر و روایت از زندگی مردم و یا رویداد‌های آن منطقه برای معرفی هرچه بهترآداب و رسوم و یا گویش آن منطقه ازصدا و سیما پخش شود.  

وی گفت: در مورد نخبگان علمی، فرهنگی، هنری و مذهبی هم که تولید محتوا شده است و یا آثار ارزشمندی که برای معرفی هرچه بهتر این مناطق وجود دارد به صدا و سیمای مرکز قزوین ارسال کنند.

در ابتدای این نشست جمعی از فرهیختگان در مورد حفظ و پاسداشت گویش تات مطالبی بیان کردند.

از جغرافیای مسکن و شمار تات‌های کنونی آمار دقیقی در دست نیست، اما براساس نظر پژوهشکده تات‌شناسی تاکستان، محل‌های سکونت تات‌های ایران درتاکستان، بوئین‌زهرا، شال، دانسفهان، اسفرورین،  رامند، طالقان، الموت غربی و شرقی، منطقه پشکل‌دره آبیک در قزوین و چند روستا در بخش شاهرود خلخال و رودبار گیلان، هرزند و کرینگان و گلین‌قیه در مرند، زنوز و حسنو در قره‌داغ، بخش جرگلان از توابع بجنورد و برخی از روستا‌های خط مرزی ترکمنستان است، اما بیشترین سهم از آن شهرستان تاکستان در استان قزوین واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.