تمرکز کمپین روز جهانی پرندگان مهاجر بر موضوع آب و اهمیت آن

کمپین روز جهانی پرندگان مهاجر در استان امسال بر موضوع آب و اهمیت آن برای پرندگان مهاجر متمرکز است.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر اظهار کرد: آب برای حیات در سیاره ما ضروری و اکثریت قریب به اتفاق پرندگان مهاجر در طول چرخه زندگی خود به اکوسیستم‌های آبی متکی هستند.

وی افزود: تالاب‌های داخلی و ساحلی، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، نهرها، مرداب‌ها و برکه‌ها همگی برای تغذیه، آشامیدن یا لانه‌سازی و همچنین مکان‌هایی برای استراحت و تغذیه در طول سفر‌های طولانی‌شان لازم و ضروری هستند.


بیشتر بخوانید


یوسف پور خاطرنشان کرد: متأسفانه، اکوسیستم‌های آبی در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای در معرض تهدید بوده و پرندگان مهاجر به آن‌ها وابسته هستند.

وی گفت: تغییرات آب و هوایی، توسعۀ ناپایدار، آلودگی‌ها و ... تأثیر مستقیمی بر دسترسی به آب سالم و وضعیت حفاظتی بسیاری از پرندگان مهاجر دارد.

یوسف‌پور عنوان کرد: کمپین روز جهانی پرندگان مهاجر در سال جاری بر نقش اهمیت آب بر زندگی پرندگان مهاجر تاکید دارد و اقدامات کلیدی برای حفاظت از منابع آبی و اکوسیستم‌های آبی را شناسایی می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان در پایان تصریح کرد: حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری توانست در سال ۱۴۰۲ با احیای تالاب دهنو که در ۲۰ سال گذشته کاملا خشک شده بود، یکی از اکوسیستم‌های آبی مهم با کارکرد‌های بی‌نظیر را در غرب کشور مجدداً آبگیری نماید.

گفتنی است: روز جهانی پرندگان مهاجر در سال ۲۰۲۳، ۱۳ می‌و ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) است که منعکس کننده ماهیت چرخه‌ای مهاجرت پرندگان با دوره‌های مهاجرت متفاوت در نیمکره شمالی و جنوبی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار