اردن: در صورت تشکیل کشور مستقل فلسطین صلح به خاورمیانه بازمی‌گردد

پادشاه اردن خواستار تشکیل دو دولت و کشور مستقل فلسطین در سرزمین‌های اشغالی برای استقرار صلح دائمی شد.

درگیری‌ها میان محور مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر بار دیگر آغاز شده است، با این تفاوت که برای نخستین بار در تاریخ جنگ‌های میان دو طرف، تل آویو تلفات سنگین تری نسبت به طرف فلسطینی داده است. از این رو، رژیم صهیونیستی با فراخوان ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره خود به دنبال آغاز حمله زمینی به غزه است؛ موضوعی که نشان دهنده جنگی خونین میان دو طرف است. 

به گزارش تله تریدر، عبدالله دوم، پادشاه اردن امروز (چهارشنبه) به مقامات صهیونیست هشدار داد تا زمانی که راهکار دو دولت و تشکیل کشور فلسطین اجرایی نشود، صلح به خاورمیانه بازنخواهد گشت. 

عبدالله دوم در سخنرانی اش در پارلمان اردن اعلام کرد: ما بدون یک صلح جامع نمی‌توانیم شاهد بازگشت امنیت و ثبات به سرزمین‌های اشغالی باشیم. این مهم تنها با راهکار تشکیل دو دولت براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین قابلیت اجرا دارد. 

وی در ادامه با تاکید بر حمایت از آرمان فلسطین براساس مرز‌های ۱۹۶۷ تاکید کرد: توجه ما همواره به فلسطین است و بیت المقدس در قلب ما جای دارد. ما هرگز در دفاع از منافع و آرمان عادلانه فلسطین تردیدی به خود راه نخواهیم داد. 

اردن که در حقیقت بخشی از فلسطین بزرگ در زمان امپراتوری عثمانی به شمار می‌رفت پس از توافق سایکس – پیکو میان فرانسه و انگلیس برای تقسیم اراضی عثمانی در جنگ جهانی اول شکل گرفت. این کشور سال هاست که روابط خود را با تل آویو عادی کرده است.

اردن که هم اکنون متولی بیت المقدس محسوب می‌شود در اوایل درگیری‌های جاری میان دو طرف مخاصمه، پل پادشاه حسین که این کشور را به کرانه باختری رود اردن متصل می‌کرد به درخواست تل آویو و به دلیل ملاحظات امنیتی بست. با این حال، این کشور یک هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه را به نوار غزه ارسال کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار