علامه حسن‌زاده آملی تشنه علم‌آموزی بود

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه علمی مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی گفت: آن عالم جلیل القدر تشنه علم‌آموزی بود و عطش او فروکش نمی‌کرد و هر جا استادی می‌دید زانو می‌زد و علم را فرا می‌گرفت.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در همایش ملی علامه ذوالفنون درقم بیان کرد: ایشان در ۱۷ رشته علمی نظیر عرفان، تفسیر، فقه، کلام، ادبیات، ریاضیات، نجوم، شعر و... صاحب فن و نظر بود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آن عالم ربانی تا سن ۴۰ سالگی به همه مراتب علمی و عملی رسیده و بیان کرده‌بود بعد از ۴۰ سالگی همه آنچه را نوشته‌ام می‌خواهم پاک‌نویس کنم.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: آیت‌الله حسن‌زاده آملی و دیگر بزرگان دین توصیه کردند که حداقل روزی پنج‌دقیقه بنشینیم و باخدا سخن بگوییم و بعد از این تمرین، زمان را افزایش دهیم و به عشق الهی کار کنیم و در این صورت موفق می‌شویم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه علامه حسن‌زاده آملی ضمن اینکه فیلسوف بود، فقیه هم بود، تصریح کرد: باید از جامعیت یک انسان گفته شود، اگر می‌گوییم که در نجوم، ریاضی و ... صاحب‌نظر هستند بگوییم که در فقیه صاحب‌نظر هم بودند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه نباید در تکریم عالمان دینی افراط و تفریط کنیم، افزود: کسانی که سخنی در رابطه با کلمات ایشان دارند با میزگرد و بحث‌های علمی حل کنند به گونه‌ای نباشد هرکسی از گوشه‌ای سخن بگوید، اگر سخنی است که نیاز به بازنگری دارد، اقدام شود، چون ما معتقد به عصمت کسی نیستیم. راه و رسم حوزه‌های علمیه راه حقیقت است، راه حقیقت را سد نکنیم.

رئیس بنیاد نخبگان قم نیز در بخشی از این همایش، گفت: همایش ملی علامه ذوالفنون طلیعه همایش بین‌المللی خواهد بود که برای معرفی جنبه‌های گوناگون شخصیت علمی، معرفتی و ... این استاد در سال‌های بعد برگزار می‌شود.

سید سعید رضا منتظری، با اشاره به اینکه تجلیل از بزرگان و مفاخر دینی و مذهبی از برنامه‌های بنیاد نخبگان است، عنوان کرد: ۲۰۰ مقاله به این همایش رسیده‌است.

او با بیان اینکه به خاطر جنبه‌های علمی و سلوک رفتاری ایشان مقالات سنگینی بود که باید توسط متخصصین داوری می‌شد، ادامه داد: ۵۳ مقاله توسط داوران انتخاب شد که در مجلات مختلف علمی و پژوهشی چاپ می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان قم با اشاره به رونمایی از تمبر یادبود اضافه کرد: امروز علاوه بر رونمایی از آثاری از علامه، از دو کتاب "حدیث سهر" نوشته استاد رمضانی و کتاب "دیروز دانش" نوشته حدادعادل رونمایی می‌شود.

علامه ذوالفنون حسن حسن‌زاده آملی، فیلسوف، فقیه، ادیب، منجم، ریاضیدان و عارف معاصر شیعه، در سال ۱۳۰۷ در یکی از روستا‌های آمل متولد شد و نزد استادان بزرگی همچون علامه طباطبایی (ره) درس آموخت.

از آن عالم ربانی آثار فراوانی در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی برجای مانده است. دیوان اشعار او نیز مورد اقبال اهالی شعر و ادب فارسی است.

علامه حسن‌زاده آملی سوم مهرماه ۱۴۰۰ در ۹۲ سالگی بر اثر بیماری قلبی در آمل درگذشت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.