تامین آب بیش از ۳ هزار روستا در طرح جهاد آبرسانی

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: با طرح جهاد آبرسانی که به پیشرفت ۴۲ درصدی رسیده تاکنون به بیش از ۳ هزار روستا آبرسانی شده است.

بزرگ زاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران و سخنگوی صنعت آب کشور گفت: در میانه‌های دولت هستیم و وقت آن رسیده است که ارزیابی از عملکرد دوساله دولت داشته باشیم. اولویت وزارت نیرو در طرح‌ها متوجه بحث آبرسانی است و تأمین آب و سدسازی بخش مهم دیگر در برنامه‌های مهم وزارت نیرو است. توسعه شبکه‌های آبیاری و زه کشی و فاضلاب و جهاد آبرسانی اولویت‌های شاخص وزارت نیرو هستند.

او ادامه داد: وزارت نیرو ایجاد زیرساخت برای ۷۰۰ میلیون مترمکعب برای مصارف شرب را در دستور کار داشت که حدود ۹ درصد از کل ظرفیت فعلی است. ۱۸ طرح آبرسانی با ظرفیت ۵۸۸ میلیون مترمکعب در سال به بهره‌برداری رسیده و ۳۳ طرح آبرسانی آماده افتتاح است که با این طرح‌ها ضریب تحقق ۴ ساله اهداف وزارت نیرو به ۱۵۰ درصد می‌رسد.

سخنگوی آب در خصوص طرح‌های در دست اجرا در بحث آبرسانی گفت: ۱۰۵ طرح آبرسانی را در دست اقدام داریم که امیدواریم در پایان دولت ظرفیت ایجاد شده برای تامین آب شرب به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

این مقام مسئول در رابطه با پیشرفت سدسازی‌های انجام گرفته به عنوان یکی از اولویت‌های بخش آب کشور گفت: ۳۰ سد با حجم مخزن ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب در برنامه داریم که در حال حاضر ۱۳ سد با حجم ۳۵۳۳ میلیون مترمکعب تاکنون احداث شده است و در پایان سال ۱۴۰۲ پیشرفت در این پروژه‌ها به ۹۰ درصد خواهد رسید.

بزرگ زاده ادامه داد: در آبیاری زه کشی تأمین مالی مطمئنی انجام دادیم و حدود ۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم که در اختیار وزارت نیرو و وزارت جهاد قرار گرفته است و در یک سال آتی اتفاقات خوبی در این بخش رخ خواهد داد.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر اینکه جهاد آبرسانی از برنامه‌ها و اقدامات مهم وزارت نیرو در دولت سیزدهم است، گفت: در جهاد آبرسانی، آب بیش از ۳ هزار روستای دارای مشکل تأمین شده و ۴۲ درصد در این پروژه پیشرفت داشته‌ایم. در بخش فاضلاب ۴۶ طرح با ۱.۲ میلیون مترمکعب در شبانه روز در برنامه داشتیم که تا به امروز به پیشرفت ۵۲ درصدی رسیده است.

او گفت: توجه بیشتر ما به بحث آبرسانی به دلیل شرایط اقلیمی ماست و تأمین آب شرب بهداشتی، رفاه را به همراه خواهد داشت و روی کیفیت زندگی تاثیر مثبت خواهد داشت. به جز طرح‌های آبرسانی که در قانون بودجه ردیف دار هستند، هر ساله با اقدام دیگری با عنوان طرح‌های اضطراری روبرو هستیم. هر ساله در حدود هزار شهر، مصارف و تولید آب را در این شهر‌ها بررسی می‌کنیم و برای افق‌های آن برنامه ریزی می‌کنیم؛ و در سال گذشته ۸۳۳ طرح برای هزار شهر اجرا شد. به عنوان مثال در سال گذشته در تهران و مشهد و همدان طرح‌های اضطراری گسترده‌ای انجام شد که ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه در پی داشت.

تامین آب سیستان بلوچستان در سه بخش پیگیری می‌شود 

او با اشاره به شرایط تامین آب در سیستان و بلوچستان گفت: در این استان وارد شرایطی شدیم که حقابه‌ها وارد نشد و وزارت نیرو به همین منظور مجموعه طرح‌هایی برای مدیریت آب انجام داد. در طرح‌های اضطراری و کوتاه مدت ۱۱۵ حلقه چاه طرح ریزی شد و در برنامه میان مدت، اجرای خط انتقال از آبخوان‌های شرقی به زاهدان انجام گرفت. در برنامه بلند مدت هم انتقال آب از دریای عمان در دستور کار است. با وجود اینکه ۸۲۰ میلیون مترمکعب سهم ما از حقابه هیرمند است، اما تاکنون ورودی ناچیزی از هیرمند داشتیم.

معضل کشت محصولات غیر راهبردی در حوضه دریاچه ارومیه 

بزرگ زاده در پایان به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در حوضه دریاچه ارومیه با اضافه بارگزاری مواجه هستیم و ۵۷ درصد کشاورزی در آن حوزه به سه محصول غیر راهبردی مربوط می‌شود. سیاست کشور امنیت غذایی است و به همین دلیل سبک مصرف آب در دریاچه ارومیه باید تصحیح شود. در حال حاضر ۶۰۰ میلیون مترمکعب حجم آب دریاچه ارومیه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار